“Majoriti Melayu tolak UMNO, BN kerajaan minoriti”


RAUB : Calon UMNO hanya memperoleh sekitar 3 juta daripada 6.58 juta undi orang Melayu malahan secara keseluruhannya Pakatan Rakyat (PR) mendapat jumlah undi lebih banyak berbanding BN pada Pilihan Raya Umum ke-13, 5 Mei lalu.
Ahli Parlimen Raub, Datuk Mohd Ariff Sabri menyifatkan prestasi UMNO sebenarnya menurun berbanding PRU ke-12 lalu.
Katanya, PR memperolehi undi majoriti iaitu lebih 50 peratus sedangkan BN hanya memperoleh undian minoriti sekitar 47 peratus untuk menduduki Putrajaya.
Pada masa yang sama beliau menempelak sikap UMNO dan media kawalan mereka yang terus membuat pelbagai dakwaan perkauman yang berbahaya kepada perpaduan rakyat Malaysia.
“UMNO dan Najib menyalahkan kaum lain kerana kelemahan sendiri. Bukan orang Cina sahaja yang menolak UMNO bahkan lebih ramai Melayu menolak UMNO dari menyokongnya.
“UMNO main isu perkauman sedangkan Najib cakap besar mengenai 1Malaysia. Najib adalah hipokrit yang terulung di Malaysia,” katanya dalam kenyataan.
Jelasnya, penolakan terhadap UMNO dan BN sangat jelas terutamanya di kawasan bandar kerana mayarakat di kawasan itu terdedah dengan pelbagai sumber maklumat dan merasai sendiri keperitan hidup sebenar berbanding kawasan luar Bandar.
“Dalam kawasan ini, rakyat berfikir dan berkerja, berfikir dan berkarya, mencapai dan menjayakan diri, membangun dan membesar. Dalam kawasan inilah idealisme dan wawasan mengenai masa hadapan Malaysia dibentuk dan dijana,” ujar beliau.

- Roketkini.com

0 Komen pengunjong :