Mufti dengan fahaman BUGHAHNYA

Mufti dengan fahaman BUGHAHNYA
Pandangan rasmi Jabatan Agama Islam Kedah terhadap 14 orang Memali yang terbunuh bersama Ibrahim Libya yang menentang ISA adalah bughah.
Maksudnya menderhaka. Ia mesti menderhaka kepada Istana/kerajaan. Hukuman kepada penderhaka ialah bunuh atau antara Yahudi yang derhaka kepada perjanjian Madinah dengan Rasulullah SAW, ada yang perintah keluar dari wilayah Islam itu tanpa harta bendanya kecuali bekalan melapik perut untuk perjalanan ke tempat barunya.
Jika orang Memali itu bughah ke semuanya tentu dikukum mengikut hukum bughah seperti yang disebut oleh  Mufti  Perak, bukan sekadar yang terbunuh itu saja.
Yang menjadi lawak atas tohmah bungah itu Sultan Kedah, Yang Dipertuan Agong sekarang berangkat menziarahi pusara as-Syahid Ibrahim Libya dan rakan-rakannya. Ulil Amri tentu tidak mencemar duli ke kubur bughah. Di mana kita hendak letak maruah Jabatan Agama?
Sekarang Mufti Harussani dari Perak pula menghukum bughah terhadap penunjuk rasa terhadap kos sara hidup yang melambung kerana mereka dikatakan mahu menggulingkan kerajaan. Hukumnya darah mereka halal.
Adakah sabit tunjuk perasaan sedemikian sebagai bughah sekalipun motif dan agendanya menggulingkan kerajaan? Adakah penunjuk rasa di Thailand yang menentang Perdana Menteri wanitanya dari terus berkuasa sudah bughah? Apa juga tema dan slogan unjuk rasa adalah dihalalkan oleh demokrasi dan diiktiraf oleh PBB.
Mohamad Sabu, orang penting unjuk itu menolak ia mahu menggulingkan kerajaan. Unjuk rasa itu bagi membantah tanpa senjata tentang kenaikan kos rasa hidup yang melangit itu. Sekalipun ia permulaan kepada penggulingan kerajaan dalam PRU14 nanti, ia adalah proses penggulingan mengikut perlembagaan dan lunas demokrasi.
Mana ada tunjuk perasaan terhadap kerajaan dikira bughah  dan didakwa di mahkamah selain dari di Mesir terhadap Ikhwanul Muslimin. Tindakan itupun bukan bughah tetapi justeru gerakan keganasan.
Gerakan mengguling kerajaan tidak disebut-sebut dan diwarwarkan dalam unjuk rasa seperti malam tahun baru itu. Tiada dipapar dalam kain rentang. Orang yang sungguh hendak merampas kuasa bergerak  dalam diam-diam. Tiba-tiba berlaku saja penggulingan. Orang ramai tahu melalui siaran TV dan radio.
Biasanya yang buat kerja ini pempn-pemimpin tentera atau orang yang mendapat sokongan tentera.
Dr Mahathir tidak sukakan PM Abdullah Badawi dulu berpakat dengan orang-orang Umno yang dekat dengan PM itu. Mereka tidak runding dengan orang lain-lain. Mereka sesama Umno sepakat menggulingkannya dengan mendesaknya berundur.
Gerakan itu tidak dikatakan bughah. Walaupun kerja itu sudah macam bughah tetapi dari segi politik, ia biasa dilakukan oleh parti-parti yang memerintah. Ia buat cara diam-diam dulu dalam parti dan  kemudian baru kerajaan dipaksa berndur.
Menggulingkan biasanya orang buat dalam tempoh yang segera supaya kerajaan yang ada tidak sedar. Tetapi kalau dihebohkan dalam ceramah dan kain rentang, ia bukannya sungguh-sungguh mengguling kerjaan. Ia hendak meributkan  saja. Tidak apa yang mereka buat untuk menjadikan kerajaan dalam waktu yang sesengkatnya.
Mufti Perak  itu tiada pengalaman politik. Bagaimana rupa bughah dan bagaimana gendang-gendang saja.
Perak dihormati umum kerana kehabatan Raja Mudanya. Pandangannya mengkagumkan ramai orang. Baginda berjaya mengatasi kehebatan Ayahanda baginda. Ayahanda baginda adalah Ketua Hakim pertama dalam dunia jadi Sultan atau Raja. Pandangannya sangat dihajati. Tetapi cara baginda menghadapi penggulingan Datuk Seri Nizar sebagai Menteri Besar Perak, menyebabkan kebijaksanaan itu tidak menggambarkan wibawa Ketua Hakim. Maka yang menonjol di kalangan raja-raja ia Raja Muda. Ia mengkagum dan membanggakan.
Tiba-tiba dengan penonjolan Muftinya, tidak  seimbang dengan kehebatan Raja Muda. Raja Muda menjulang ke  angkasa. Mufti boleh  menyamai lawak Abu Nawas dengan fahaman bughahnya. - Harakahdaily


Artikel Penuh: http://bm.malaysia-chronicle.com/index.php?option=com_k2&view=item&id=115962:mufti-dengan-fahaman-bughahnya&Itemid=2#ixzz2pySamMg3
Follow us: @MsiaChronicle on Twitter

6 comments :