Insiden di Dewan Rakyat memalukan - Mahfuz


KUALA LUMPUR: Ahli Parlimen Pokok Sena Datuk Mahfuz Omar menyifatkan insiden yang berlaku di dalam Dewan Rakyat hari ini cukup memalukan.

Beliau merujuk tindakan Speaker Dewan Rakyat Tan Sri Pandika Amin yang meluluskan usul Jawatankuasa Pilihan Khas Parlimen (PSC) Berhubung Dengan Penambahbaikan Proses Pilihan Raya tanpa mengambil kira pandangan anggota parlimen.

"Saya cukup kecewa hari ini, dan insiden ini adalah memalukan apabila Speaker membuat satu keputusan tidak mahu menerima pandangan dan ahli parlimen khususnya Pakatan Rakyat,"katanya dalam sidang media.

Katanya, Speaker meminta hujah daripada anggota parlimen malah hujah berkenaan dibentangkan akhirnya beliau menolak mentah-mentah dengan alasan laporan minoriti tidak menjadi amalan parlimen negara ini.

Malah katanya, ramai di kalangan ahli parlimen Pakatan Rakyat bangun mengemukakan 'precedent' sebagaimana yang dicabar oleh Speaker.

Terdahulu, Usul daripada Ahli Parlimen Rasah Anthony Loke yang meminta laporan minoriti PSC dibentangkan dan diterima dalam Dewan Rakyat, bagaimanapun Pandikar Amin menolak usul itu dengan alasan tidak ada di dalam peruntukan mesyuarat dan tidak menjadi amalan di parlimen negara ini.

"Saya lihat ketidaksedian Speaker untuk memperbetulkan kesilapannya sewajarnya tidak berlaku," tegasnya.

Bagi Mahfuz, Speaker dilihat lebih 'besar' kalau beliau bersedia untuk memperbetulkan kesilapannya.

Apa yang jelas, katanya Speaker menggunakan kuasanya untuk memaksa anggota parlimen Pakatan Rakyat memperbetulkan kesilapan sedangkan beliau yang tidak tepat.

"Dia harus sedar dan memperbetulkan kesilapan keputusan dia sendiri. Sebab itulah bagi saya ia satu yang memalukan, laporan itu diterima dalam keadaan seperti ini.

"Yang menunjukkan banyak lagi kepincangan di mana saya wakil PAS banyak perkara yang saya hendak dedahkan kerhubung pendaftaran warga asing oleh pegawai yang terlibat sepatutnya saya dedahkan hari ini," katanya.

0 Komen pengunjong :