Rahim Noor Bukti Produk Umno-BN Tanamkan Kebencian Terhadap Pembangkang


SHAH ALAM : Sikap Tan Sri Rahim Noor yang melabelkan Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat sebagai ‘bapa kafir’ menunjukkan mantan Ketua Polis Negera itu produk Umno-BN yang giat menanam kebencian kepada kakitangan awam supaya membenci pihak pembangkang.
Timbalan Pesuruhjaya PAS Selangor, Khalid Samad berkata hal itu juga membuktikan pemikiran pegawai kerajaan dirosakkan Umno-BN sehingga mereka tidak dapat bertindak secara profesional.
Katanya, sebagai pegawai kerajaan dan bekas Ketua Polis Negara beliau seharusnya bersikap neutral.
“Umno-BN sudah menanamkan kebencian kepada pegawai-pegawai kerajaan terhadap pembangkang sehingga kami (pembangkang) dianggap sebagai musuh. Itu tindakan zalim terhadap mereka yang bersama kita dalam apa jua perkara.
“Sikap berpihak kepada sesuatu pihak tidak sepatutnya ditunjukkan dalam institusi kerajaan,” katanya dalam satu sidang media di pejabatnya.
Tambahnya, sebagai negara demokrasi berparlimen, pembangkang mempunyai hak untuk dihormati.
“Sistem itu juga memungkinkan berlaku pertukaran kerajaan. Jadi jangan kerana Umno-BN mula sedar rakyat sudah menolak mereka, mereka mula menukar fakta dan meningkatkan propaganda bagi mengekalkan jawatan Perdana Menteri kepada keluarga lain yang diamalkan secara turun temurun itu.
“Jika Pakatan Rakyat berjaya menawan Putrajaya, kita akan bebaskan mereka dari pengaruh politik. Kita tidak akan gunakan polis sebagai satu sayap parti untuk menentang pembangkang,” katanya.
Khalid yang juga Ahli Parlimen Shah Alam menambah hubungan polis dan rakyat kini tegang selepas perhimpunan Bersih 3.0, 28 April lalu.
“Ini kerana polis sudah menganggap rakyat sebagai musuh dan pemberontak. Kita tidak mahu kefahaman ini diamalkan oleh mereka,” katanya.
Rahim sebelum ini didapati bersalah memukul separuh mati Datuk Seri Anwar Ibrahim di Bukit Aman pada tahun 1999.
.

0 Komen pengunjong :