‘Ayuh anak muda, gerakkan langkah ke Putrajaya’


TEMERLOH : Sasterawan Negara Datuk A. Samad Said menyeru golongan muda bangkit menumbangkan kerajaan yang telah memerintah lebih 54 tahun dan menukarnya dengan  pada pilihan raya umum (PRU) ke 13 akan datang ini.


Tegasnya, sejarah kebangkitan sesebuah bangsa di dunia digerakkan oleh golongan muda kerana memiliki kudrat dan semangat yang kental.

“Setelah 54 tahun kita dicengkam hanya satu parti, sudah sampailah masanya kita kena bangun dan ini adalah tugasan anak muda. Kebetulan pula inilah waktunya yang paling sesuai untuk menukar kerajaan melalui pilihan raya.

“Ayuh anak muda, gerakkan langkah kita ke Putrajaya. Anak mudalah mesti bangkit kerana yang berpuisi ini hanya sorang tua berusia 66 tahun,” katanya dalam majlis Santai Seni Anak Muda Bersama Sasterawan Negara di Esplanade Sungai Pahang di sini petang tadi.

Dalam majlis berkenaan Pak Samad membacakan tiga buah puisi ciptaannya iaitu “Unggun Bersih”, “Gebeng Yang Luka” dan “Melelong Rimba” sambil disambut tepukan gemuruh dan laungan takbir tidak henti-henti oleh kira-kira 500 orang pemuda serta pemudi tempatan.

Sebelum itu 10 orang pemuda diberi kesempatan membaca puisi dan menyanyikan lagu patriotik sambil diiringi petikan gitar akustik.

Turut hadir Yang Dipertua PAS Temerloh Haji Jusoh Darus, Adun Kuala Semantan Syed Hamid Syed Mohamad dan Ketua PKR Cabang Temerloh Ahmad Nizam Hamid.

Mengenai demokrasi, Pak Samad berkata demokrasi yang ada merupakan demokrasi yang telah cacat akibat terlalu lama dibiarkan berada di puncak singgahsana sehingga kebebasan dan hak hanya menjadi mainan pemerintah.

Pak Samad yang juga Pengerusi Bersama Himpunan Bersih 3.0, berkata perhimpunan di Kuala Lumpur itu telah mencapai sasarannya apabila berjaya disertai kira-kira 300,000 orang 28 April lalu dan melahirkan rasa bangga kerana lebih 80 peratus adalah anak muda.

Beliau yang dalam rangka program bersama anak muda di Parlimen Maran dan Temerloh mengingatkan, agar terus menyalakan semangat Bersih dan berharap akan ada Bersih 4.0 kerana tuntutan 8 perkara pembaikan PRU belum dilayan.

“Selamat berhimpun lagi, jika hanya bahasa itu yang difahami pemerintah,” katanya.

0 Komen pengunjong :