Pemerhati selar serangan terhadap anak pemimpin PKR

Dr Xavier berkata bom petrol dilemparkan di perkarangan rumah anaknya, Sangetha, malam tadi. 

KUALA LUMPUR, 26 April — Kumpulan pemerhati politik, Pemantau menyelar tindakan membakar kereta anak perempuan pemimpin PKR di tengah-tengah kesibukan negara menghadapi pilihan raya pada 5 Mei depan.
Calon PKR Sri Andalas Dr Xavier Jayakumar hari ini berkata bom petrol dilemparkan di perkarangan rumah anaknya, Sangetha, malam tadi yang mengakibatkan keretanya terbakar.
“Walaupun kejadian ini tidak dipantau oleh Pemantau, kita mengengahkannya sebagai sebahagian daripada usaha berterusan kami ke atas keganasan politik yang semakin meningkat di negara ini, seperti yang digariskan dalam satu kenyataan oleh Bersih 2.0 pada 25 April, “ kata Pemantau hari ini.
Pemantau terdiri daripada kumpulan reformasi pilihan raya Bersih 2.0, rakyat Malaysia untuk Pilihanraya Bebas dan Adil (Mafrel) dan komunikasi hak asasi manusia Pusat Komas.
Letupan di Bilik Gerakan Barisan Nasional (BN) Nibong Tebal di Pulau Pinang Selasa lepas turut mencederakan seorang pekerja parti.
Beberapa insiden keganasan terhadap Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim dan anaknya Nurul Izzah Anwar juga telah berlaku awal tahun ini.
Pemantau juga menyatakan hari ini bahawa calon-calon BN telah menggunakan “bahasa agresif, sentimen bermusuhan dan kempen memburuk-burukkan” terhadap lawan politik mereka.
“Dalam muka surat 35 edisi The Star, bertarikh 25 April, iklan bertajuk Siapa yang mengawal DAP? jelas bertujuan untuk menghasut pelampau agama dan etnik di kalangan Melayu-Islam dan lain-lain etnik dan komuniti agama, “kata Pemantau.
“Menyemarakkan sentimen itu ketika ini adalah tindakan tidak bertanggungjawab, “katanya.
The Star, milik MIC, telah mengeluarkan iklan yang memberi amaran kepada rakyat Malaysia bahawa mengundi DAP sama dengan satu undi untuk parti Islam PAS.
Pemantau menegaskan bahawa pemerhati seperti, Bersih, dan kumpulan Tindak Malaysia telah dituduh cuba menyebabkan huru-hara dan menghalang pengundi daripada menjalankan hak-hak mereka.
“Sukarelawan Pemantau memerhatikan beberapa keadaan di mana ucapan politik telah dicemari dengan menggunakan bahasa yang boleh ditafsirkan untuk menyebarkan permusuhan dan niat jahat, serta fitnah, “kata Pemantau.
“Di samping itu, mesej seksis juga digunakan terhadap calon wanita, “katanya.
Pemerhati pilihan raya turut mengetengahkan risalah menyerang calon DAP Teo Nie Ching untuk kerusi Parlimen Kulai di Johor, yang membayangkan bahawa Teo akan meninggalkan kerusi itu untuk menjaga bayinya, manakala satu lagi risalah menuduh beliau menarik pengundi lelaki dengan wajahnya.
“Ia adalah mengecewakan bahawa lebih daripada satu dekad selepas fasal diskriminasi dalam perlembagaan telah dipinda,  jantina, seksisme regresif itu masih digunakan sebagai alat politik, “kata Pemantau.
Pemantau juga menekankan kebimbangan pengundi Johor “hilang” dari daftar pemilih di negeri yang menjadi tumpuan utama dalam Pilihan Raya 2013.

0 Komen pengunjong :