Pengarah Strategi PKR bidas tuduhan Perdana Menteri

Pengarah Strategi PKR, Rafizi Ramli

PETALING JAYA - Pengarah Strategi PKR, Rafizi Ramli hari ini membidas tuduhan perdana menteri yang mendakwa salah satu fokus manifesto Pakatan Rakyat (PR) mahu mengecilkan saiz tenaga kerja sektor awam, dan menyifatkan kenyataan itu sebagai "politik murahan."

Sebaliknya beliau berkata, Datuk Seri Najib Tun Razak cuba memutarbelitkan dasar yang disepakati PR dalam manifesto, yang dilancarkan 25 Februari lalu, malah usaha beliau untuk memperlekehkannya di hadapan penjawat awam nyata untuk meraih sokongan bagi memenangkan Umno-Barisan Nasional pada pilihan raya akan datang.

"Itu politik murahan, PR bukannya nak kecilkan perkhidmatan awam, lebih penting kembalikan kedudukan dan kebebasan dalam pentadbiran negara," katanya pada sidang media di Ibu Pejabat PKR, hari ini.
Dalam kenyataannya ketika mengumumkan senarai sembilan insentif penting perkhidmatan awam, yang kini dikenali sebagai Sistem Saraan Transformatif (SST), Najib yang juga Menteri Kewangan berkata, kerajaan sentiasa istiqamah untuk menjadi sebuah kerajaan yang adil dan penuh bertanggungjawab tanpa memperjudikan apa-apa keputusan sehingga merosakkan kedudukan dan kewangan negara.

Beliau berkata jika mahu, kerajaan Barisan Nasional boleh sahaja mengambil sikap populis dengan menjanjikan pelbagai perkara seperti kenaikan gaji dan elaun yang tinggi, tanpa mengira kemampuan kewangan sepertimana yang dicanangkan pihak tertentu.

"Memang kerajaan seperti itu akan menjadi lebih popular, semua akan merasa seronok, teruja tetapi itu hanyalah buat seketika.

"Sebenarnya kita perlu berfikiran waras apa akan jadi kemudian hari nanti, akibat daripada tindakan populis itu," kata Najib yang juga Pengerusi Barisan Nasional.

Beliau berkata rakyat perlu melihat rekod pihak tersebut dari segi menepati janji amatlah buruk, bagi mereka manifesto bukannya janji, kalau manifesto tidak boleh dianggap janji maka buat apa percaya dengan kandungannya.

"Soalnya... sebagai pihak yang mahu memperoleh kepercayaan bagi membentuk kerajaan, perlu berterus terang dengan rakyat bahawa tidakkah pembiayaan semua program mereka memerlukan kepada cukai dinaikkan.

"Amat sukar untuk menilai keikhlasan, namun kita berupaya mengukur kejujuran dengan melihat prestasi rekod mereka yang berjanji. Kalau janji lama pun tidak mampu ditepati atau ditunaikan maka berhati-hatilah dengan janji baru," katanya.

Rafizi seterusnya berkata: "... Najib sendiri terlalu bergantung dengan pakar perunding sebelum ini dalam penyediaan rangka pelan pembangunan negara."

Rafizi berkata, jika PR diberi peluang mengambil alih pentadbiran negara pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) nanti, mereka tidak akan bergantung kepada khidmat perunding luar yang jauh lebih tinggi kosnya dalam menyediakan dasar pembangunan negara.

"PR janji tidak akan bergantung guna perunding luar," katanya.
Dalam pada itu, Rafizi berkata, kenaikan gaji dan pelbagai insentif buat penjawat awam yang diumumkan oleh Najib semalam tidak menjamin sokongan berpihak kepada Umno-Barisan Nasional pada pilihan raya akan datang.

Malah tindakan Najib yang mengumumkan pakej insentif buat 1.4 juta penjawat awam itu menjelang pilihan raya nanti sebagai tindakan tidak bertanggungjawab kerana cuba membeli undi kakitangan awam supaya berpihak kepada Umno-BN.

"Penjawat awam akan tengok secara menyeluruh, bukan gaji saja tapi perkhidmatan kepada mereka, dia tidak ada jaminan jaringan sosial selepas pencen. Kalau naik gaji RM100 pun, ia masih tidak membantu pun dari segi pemilikan perumahan," katanya.

Malah beliau menyakini pakej insentif tersebut tidak mampu menaikkan moral kakitangan awam yang masih jauh ketinggalan khususnya dalam soal pemilikan kediaman dan bebanan kos sara hidup yang semakin tinggi.

"Saya tidak fikir pakej itu benar-benar menyeluruh dan mengambil kira tuntutan kakitangan awam. Penjawat awam tidak yakin tukar sokongan dan boleh naikkan moral mereka," katanya.

Bagaimanapun Rafizi menyifatkan tawaran yang dibuat dalam manifesto PR lebih ikhlas dan mengambil kira kebajikan semua peringkat rakyat berbanding dasar Umno-BN yang sudah lapuk dari peredaran zaman.

0 Komen pengunjong :