Fin de regime, dalam bahasa Perancis, mungkin boleh diterjemahkan sebagai “penghujung regim”. Sebagaimana penggunaannya dalam
fin de siècle, iaitu “di penghujung alaf”, ia bermaksud zaman kemerosotan atau zaman penamat yang sukar dijelaskan.
Sudah seramai 250,000 saman AES dikeluarkan sejak bulan September dan
ramai telah diheret ke mahkamah termasuk seorang wanita berusia 80
umur. Pelbagai drama melibatkan orang ramai.
Tertanyalah saya, adakah Kerajaan Barisan Nasional telah sampai
hujung hayatnya sampai tidak terasa sentimen dan persepsi rakyat jelata?
Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) adalah manifestasi masalah
struktur yang mendalam dan berjangka panjang, malah keruntuhan sesebuah
sistem.
Saya melihat sekurang-kurangnya tiga persoalan timbul pada zaman
penghujung regim ini, iaitu terasing dari realiti hidup rakyat,
kekeliruan fungsi kerajaan dan aktiviti merentir (
rent-seeking) atas nama dasar penswastaan.
Tanda-tanda keruntuhan sistem
Pada petang 21 November 2012, selepas bajet Kementerian Pengangkutan
dan AES hangat diperbahaskan, Ahli-Ahli Parlimen Pakatan Rakyat meminta
diadakan “undi belah bahagi”, iaitu undi yang lebih sulit berbanding
“undi suara” yang terbuka serta lumrah dilakukan.
Ketika Dewan berhenti bersidang tatkala undi dihitung, masing-masing
mengambil gambar dengan kamera, termasuk Speaker. Untuk dua tahun
kebelakangan ini, hampir setiap kali sebelum persidangan Dewan Rakyat
ditangguh, masing-masing akan mengucapkan selamat tinggal, mengandaikan
pilihan raya umum akan diadakan tidak lama lagi.
Situasi semestinya berbeza selepas PRU13. Ada yang menang, ada yang
kalah. Barangkali tiada lagi persidangan selepas persidangan kali ini
(walaupun kerajaan masih boleh mengadakan persidangan Parlimen pada Mac
tahun depan.)
Ruang kekosongan semasa menunggu undi dihitung bagai upacara selamat
tinggal. Tetapi pengundian belah bahagi lantaran pertikaian AES telah
memahat istilah
fin de regime dalam otak saya – sesebuah
kerajaan yang telah sekian lama memerintah, tetapi melakukan kesilapan
demi kesilapan pada penghujung zaman pemerintahannya, sehingga isu
sekecil AES boleh menonjolkan kebobrokan regim tersebut.
AES zalim terhadap rakyat
Dalam tempoh sebulan ini, ketika bersua muka dengan Ahli-Ahli
Parlimen Barisan Nasional di kafe, koridor mahupun bilik air, mereka
akan merungut bahawa hanya kerajaan yang “bodoh” dan “gila” akan
melancarkan AES.
Antaranya, Ahli Parlimen Sri Gading Mohamad Aziz paling keras
membantah, malah ponteng semasa pengundian. Ketua Pemuda UMNO Khairy
Jamaluddin (Rembau) yang sebelum ini secara terbuka membantah AES, juga
tidak selesa dan senyap ketika mengundi.
Seandainya sejarah ditulis pada masa depan, barangkali AES adalah paku terakhir yang dipahat pada keranda atau
final nail in the coffin untuk
fin de regime ini.
Dari dahulu hinggalah sekarang, penguasa yang tidak mempedulikan
keperitan rakyat, enggan mengambil tahu rintihan jelatanya, sehingga
terasing dari realiti hidup rakyat – akhirnya bakal menjurus kepada
keruntuhan sesebuah regim.
Ketika kerajaan mengagihkan BR1M bernilai RM500 kepada isi keluarga
yang pendapatan bulanannya di bawah RM3,000, semestinya kerajaan ini
sedar bahawa realiti hidup 60% isi keluarga yang serba kurang.
Bayangkan, sekeping saman berharga RM300 yang tiada ruang untuk
rundingan diskaun, adalah 10% daripada pendapatan bulanan untuk 60%
keluarga di Malaysia. Apakah ia tidak mencungkil kemarahan rakyat
jelata?
Kerajaan BN makin keliru
Kekeliruan fungsi kerajaan adalah bibit zaman penghujung regim.
Jawapan oleh seorang Menteri boleh dijadikan contoh kekeliruan,
kekecohan dan tiada penyelarasan dalam kerajaan BN.
Ketika Menteri Pengangkutan Kong Cho Ha menjawab soalan di Parlimen –
apabila isu Malaysia Airlines MAS) disentuh, maka dikatanya jawapan
berada dalam lingkungan Kementerian Kewangan; ketika ditanya mengenai
sistem pengangkutan awam, maka dikatakan pula ia adalah bidang kuasa
Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) di bawah Jabatan Perdana
Menteri; operasi pelabuhan juga di bawah Kementerian Kewangan.
Apa yang beliau cuba katakan ialah Kementerian Pengangkutan sekadar berperanan sebagai pengawalselia atau
regulator,
kononnya. Begitu juga dengan lapangan kapal terbang yang dikatakannya
dikendalikan oleh syarikat di bawah Kementerian Kewangan.
Tanggungjawab kerajaan diserah kepada kroni swasta
Keselamatan pengangkutan awam adalah tanggungjawab Kementerian
Pengangkutan, tetapi tugas pelaksanaan undang-undang ini diserah kepada
institusi swasta untuk mengaut keuntungan.
Lebih-lebih lagi, AES bukan sistem baru yang menggantikan saman ekor
oleh polis. Maka polis terus menyaman, kamera perangkap had laju polis
juga terus menyaman. Dengan kata lain, polis terus dengan saman mereka,
Kementerian Pengangkutan pula telah beri “sub-kontrak” saman mereka.
Semua gembira saman-menyaman.
Demikianlah pencukaian oleh kerajaan BN dengan kaedah yang berbeza, dan rakyat didahulukan untuk merasai penderitaannya.
Malah, Kong Cho Ha cuba menggunakan Perlembagaan untuk memujuk agar
kita menerima AES, kononnya AES dilancarkan kerana Perlembagaan menuntut
kerajaan untuk menjamin keselamatan nyawa rakyat.
Tetapi, dua pertiga daripada lebih 6,000 mangsa yang diragut nyawanya
lantaran kemalangan jalan raya, adalah penunggang motosikal. Apakah
yang dilakukan Kementerian Pengangkutan untuk penunggang motosikal?
Adakah Kementerian Pengangkutan memastikan lorong motorsikal yang
lebih selamat di sepanjang lebuh raya? Tidak, Kong Cho Ha akan memberi
alasan, ini tanggungjawab Kementerian Kerja Raya.
Adakah Kementerian Pengangkutan menjamin kelancaran dan keberkesanan
sistem pengangkutan awam? Kerana hanya dengan ini, golongan miskin
dalam masyarakat tidak perlu bergantung kepada motosikal, sebaliknya
boleh menggunakan kemudahan pengangkutan awam.
Jawapan Menteri semestinya berbunyi, pengangkutan awam di bawah
bidang kuasa Jabatan Perdana Menteri. Negara manakah yang pengangkutan
awamnya tidak di bawah bidang kuasa Kementerian Pengangkutan? Hanya
Malaysia boleh.
Penyelewengan dasar
Akhirnya, hal sekecil AES juga menonjolkan penyelewengan dalam dasar
penswastaan yang dilaksanakan Mahathir Mohamad sejak memegang tampuk
kuasa pada awal tahun 1980-an.
Menteri Dalam Negeri berkata, polis telah membeli 124 buah kamera
perangkap had laju sejak tahun 1995, dengan jumlah perbelanjaan RM23.5
juta. Ahli Parlimen Pakatan Rakyat mendakwa harganya 10 kali ganda
lebih mahal berbanding kamera yang hampir sama di bandar Amerika
Syarikat; Timbalan Menteri pula membela bahawa perbelanjaan ini termasuk
“kos perkhidmatan” seperti latihan.
Kamera perangkap had laju polis pula lebih murah harganya berbanding
AES. Sejauh manakah pelaburan kamera AES? Tiada orang yang
mengetahuinya memandangkan kerajaan enggan mengumumkan kontrak.
Kong Cho Ha menyenaraikan dengan panjang lebar perkara yang
dipertanggungjawabkan kepada syarikat kontraktor, untuk menjelaskan
mengapa harganya melangit tingginya. Persoalannya, bukankah kaedah
Bina-Kendali-Serah (BOT) dalam dasar penswastaan sepanjang 30 tahun ini
menjelaskan kepada kita, harganya ditentukan syarikat swasta, yang
membayar adalah rakyat?
Istilah “
fin de regime” kekal berlegar-legar dalam otak saya.
– Roketkini.com
0 Komen pengunjong :