Ahli Parlimen Subang dedah pertemuan Najib-Soros


KUALA LUMPUR 11 Oktober: Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak mengadakan pertemuan peribadi dengan spekulator mata wang, George Soros di New York dua tahun lalu di sebuah hotel mewah – Hotel Plaza di Manhattan.
Pertemuan secara rahsia itu pertama kali didedahkan minggu lalu oleh Ahli Parlimen Subang, Sivarasa Rasiah semasa debatnya dengan Ketua Penerangan Perkasa, Ruslan Kassim.
Pertemuan tersebut disahkan Malaysiakini dengan satu sumber yang mempunyai pengetahuan langsung mengenainya.
Pertemuan Najib dengan Soros, yang dituduh membiayai NGO Malaysia untuk perubahan rejim, berlaku pada 27 September 2010.
Dipercayai sekurang-kurangnya seorang pemimpin tinggi Umno hadir di pertemuan tersebut.
Najib yang menjadi Perdana Menteri pada 2009, menyampaikan ucapan sulungnya di Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) di New York pada hari yang sama beliau bertemu Soros.
Dalam ucapan di PBB itu, Najib mencetuskan ‘gerakan global moderat’ untuk menebus semula agenda keamanan dan pragmatisme.
Di luar perhimpunan agung itu, Najib juga bertemu dengan Setiausaha Agung PBB, Ban Ki-moon dan mengadakan perbincangan dengan beberapa ketua kerajaan.
Antara mereka yang mengiringi Najib dalam lawatan itu ialah isterinya, Datin Seri Rosmah Mansor; Menteri Luar, Datuk Anifah Aman dan Duta Malaysia ke Amerika Syarikat, Datuk Jamaluddin Jarjis.
Soros telah dipersalahkan sebagai punca konflik kewangan yang melanda Malaysia semasa krisis ekonomi tahun 1997-98, dan baru-baru ini, didakwa pula mahu menjatuhkan BN dengan membiayai NGO anti-kerajaan.
Sejak beberapa minggu lalu, sekumpulan blogger pro-kerajaan dan akhbar kawalan Umno, Utusan Malaysia, mengecam NGO, termasuk badan hak asasi manusia, Suaram dan gerakan reformasi pilihan raya, Bersih, kerana menerima pembiayaan daripada Open Society Foundation Soros.
.

0 Komen pengunjong :