Rafizi jumpa Tun Salleh selepas raya


KUALA LUMPUR: Pengarah Strategi PKR, Mohd Rafizi Ramli memberitahu beliau akan bertemu dengan mantan Ketua Hakim Negara, Tun Salleh Abas selepas cuti hari raya bagi mendengar khidmat nasihatnya berhubung pendakwaan Akta Bank dan Institusi-institusi Kewangan (Bafia) 1989, yang dikenakan terhadapnya.

Rafizi yang ditemui di Mahkamah Kuala Lumpur semalam mengesahkan beliau menerima panggilan daripada Salleh Jumaat lalu yang memaklumkan kesediaan beliau memberi pandangan terhadap tuduhan Bafia.

"Tun Salleh ada menghubungi saya dan menyatakan sokongan serta menyatakan ada ruang yang boleh dihujahkan dalam mahkamah melalui Bafia.

"Beliau berpendapat apa-apa undang-undang kerahsiaan tidaklah boleh mengenepikan kepentingan awam," jelasnya.

Tambahnya lagi, Tun Salleh berpendapat itulah sudut yang perlu dihujahkan.

"Dalam mengatasi soal itu, Tun Salleh meminta saya dan peguam dapat duduk berbincang dengannya supaya beliau dapat memberi pandapat dan khidmat guaman mana yang perlu.

"Kita sudah bersetuju dan lepas raya kita akan cari satu tarikh yang sesuai untuk berbincangan, pertemuan ini lebih kepada khidmat nasihat dari sudut perundangan bukannya terlibat secara langsung dalam kes tersebut," sambung Rafizi.

Untuk makluman, Rabu lalu, Rafizi mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen Shah Alam terhadap pertuduhan  mendedahkan butiran perbankan berkaitan dengan skandal National Feedlot Corporation (NFC).

Rafizi dituduh di bawah Seksyen 97(1) Akta Bank dan Intitusi Kewangan 1989, yang menetapkan hukuman maksimun 3 tahun penjara atau denda RM3 juta atau kedua-duanya sekali.

Syarikat itu dikendalikan oleh suami dan anak-anak bekas menteri kabinet Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil.
.

0 Komen pengunjong :