Malaysia enggan siasat isu Scorpenes walaupun terdapat bukti khianat

Malaysia enggan mulakan siasatan Scorpenes walaupun terdapat bukti khianatMenteri pertahanan Malaysia, Zahid Hamidi adalah yang terbaru menyertai " mod penafian BN " seperti yang lain, enggan memulakan siasatan ke atas dakwaan ada bukti telah berlaku penjualan rahsia tentera laut kepada DCNS, pembuat senjata Perancis yang berkait rapat dengan pembelian kontroversi Perdana Menteri Najib Razak untuk 2 unit kapal selam Scorpene.
"Tidak ada bukti untuk menunjukkan perkara seperti ini berlaku. Saya memberi jaminan bahawa kita akan menyiasat dengan teliti jika ada bukti kerana ini melibatkan keselamatan negara," Zahid telah dilaporkan berkata demikian oleh Berita Harian akhbar, media yang dikawal oleh kerajaan.
Walau bagaimanapun, tidak ramai dikalangan rakyat Malaysia yakin penafian terbaru daripada kerajaan BN Najib. Malah, keengganan BN untuk membawa menjalankan siasatan terbuka ke atas dakwaan bahawa Najib dan Umno telah mengambil sogokan haram sekurang-kurangnya 114 juta euro atau RM570 juta memaksa NGO negara yang terkenal, SUARAM, untuk memfailkan aduan kepada pihak berkuasa Perancis

Bukti vs penyiasatan: Berhentilah mengelirukan rakyat –Zahid diberi amaran

Di bawah undang-undang Perancis, ia adalah salah di sisi undang-undang bagi sesiapa sahaja untuk menawarkan sogokan atau komisen untuk menjamin perjanjian termenterai kerana ini dianggap sebagai dorongan atau rasuah. Oleh itu, aduan terhadap DCNS untuk pegawai Malaysia yang 'merasuah' termasuk Najib yang merupakan menteri pertahanan pada masa itu terus membolehkan mereka memperolehinya pada tahun 2002.
Jika didapati bersalah, DCNS mungkin perlu membayar pampasan kepada rakyat Malaysia. Hasil yang sedemikian juga akan menjadikan mustahil bagi kerajaan BN untuk terus melindungi Najib, proksinya dan pegawai-pegawai lain yang terlibat daripada tuduhan rasuah itu.
Mahkamah Perancis bermula mendengar aduan SUARAM pada bulan April. Minggu lalu, peguam SUARAM dari Perancis mengadakan 1 sidang media di Bangkok di mana mereka mendedahkan bahawa dokumen yang disita oleh polis di Perancis telah menunjukkan Razak Baginda, seorang bekas pensyarah tentera dan teman rapat Najib, telah menjual laporan tentera laut yang diklasifikasikan sebagai rahsia kepada DCNS.
Ini menyebabkan pembangkang Malaysia untuk menuntut tindakan segera daripada angkatan tentera, polis dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia. Setakat ini, mereka hanya senyap dan memekakkan telinga, dengan pegawai-pegawai tertinggi tentera laut enggan mengulas walau sedikitpun.
"Penafian Zahid sudah dijangka kerana dia merupakan anggota kabinet Najib. Tetapi ini tidak boleh diterima. Apabila sudah ada bukti, pesalah sepatutnya didakwa dengan serta-merta. Mengapa kita perlu satu penyiasatan? Zahid jangan anggap rakyat Malaysia bodoh. Kegagalan pegawai-pegawai Malaysia untuk bertindak atas perkara tidak patut dan boleh dianggap sebagai perbuatan khianat, " Ahli Parlimen Batu dari PKR, Tian Chua berkata kepada Malaysia Chronicle.

Perbuatan khianat di tempat lain tapi bukan di Malaysia?

Sementara itu, Baginda sedang dicari untuk menjadi saksi dalam perbicaraan di Perancis. Peguam SUARAM sedang meneliti secara terperinci akan dokumen yang disita oleh polis Perancis bahagian kewangan apabila hubungan dapat dibuktikan antara Najib dan pembayaran haram DCNS, PM Malaysia juga akan disapina.
"Ia adalah dokumen rahsia Tentera Laut Malaysia, penilaian untuk pembelian kapal selam, yang merupakan laporan yang sangat sulit," peguam Perancis SUARAM, Joseph Breham memberitahu sidang akhbar di Bangkok.
"Ia adalah pengkhianatan kerana anda menjual kepada pesaing atau negara asing apa yang anda fikirkan tentang senjata yang tertentu, dan pelan bagaimana untuk menggunakan senjata khusus ini. Di Perancis, jika anda melepaskan mereka, anda boleh dihukum sehingga penjara 10 tahun. "

5 Julai tarikh untuk pembunuh-pembunuh Altantuya

Perhatian juga bertumpu kepada perbicaraan Mahkamah Rayuan yang dijangka diadakan pada bulan depan iaitu 5 Julai, di mana bekas pengawal peribadi Najib Azilah Hadri telah memfailkan alasan baru bagi rayuannya terhadap hukuman mati kerana membunuh warganegara Mongolia, Altantuya Shaariibuu.
Altantuya yang berusia 28 tahun dikatakan pernah menjadi kekasih kepada kedua-dua Najib dan Baginda. Dia dibunuh di Malaysia pada tahun 2006 dan walaupun mahkamah Malaysia enggan mengenal pasti motif untuk membunuh dirinya, kebanyakan mereka yang mengikuti kes itu percaya ia adalah kerana dia mempunyai maklumat berkaitan dengan pengambilalihan Scorpenes.
Azilah, Ketua Inspektor pasukan polis Malaysia, dan Koperal Sirul Azhar dihukum gantung pada tahun 2009 kerana membunuh dia dalam hutan dan kemudian mengebom tubuhnya dengan bahan letupan C4 untuk mencegah pengenalannya. Kedua-dua merupakan bekas polis dan pengawal peribadi kepada Najib dan isterinya Rosmah Mansor. Rayuan mereka akan didengar pada 27 dan 28 Ogos.
Baginda yang juga didakwa bersubahat dengan pembunuhan itu telah dibebaskan dan ia telah menjadi kontroversi, menyebabkan bantahan rakyat kepada kerajaan secara besar-besaran dan badan kehakiman yang cuba menutup jenayah itu.

Komplikasi jenayah untuk Najib?

Bapa Altantuya, Setev Shariibuu, telah mendesak pentadbiran Najib untuk berhenti dari melambatkan proses mahkamah kerana tidak mahu abu anaknya kekal di Malaysia sebagai bukti sehingga seluruh proses kehakiman selesai. Oleh itu, upacara terakhir tidak boleh dijalankan untuk ibu cantik ini di tanah airnya sendiri.
Setev berkemunginan akan kembali ke Malaysia untuk mendengar rayuan. Beliau telah menjelaskan bahawa ia adalah Najib yang ingin ditemui oleh anak perempuannya di Malaysia pada tahun 2006, dan bukan hanya Baginda. Setakat ini, mahkamah telah mengabaikan kenyataannya, sementara Najib telah menegaskan dia tidak pernah bertemu dengan Altantuya. Testimoni Setev - jika dibenarkan oleh pihak berkuasa Malaysia akan mempunyai implikasi yang serius untuk Najib, dari segi politik dan jenayah.
"Saya bertanya kepadanya apakah tujuan perjalanannya ke Malaysia. Beliau menunjukkan kepada saya gambar yang diambil di Paris. Tiga orang berada di dalamnya - Abdul Razak Baginda, Najib dan Altantuya. Beliau berkata 'Saya perlu berjumpa dengan orang penting', dan menunjuk kepada Najib," Setev memberitahu satu sidang akhbar baru-baru ini.
"Dia memberitahu saya dia mempunyai sesuatu untuk diputuskan dengan Najib. Saya memberitahunya ia tidak berbaloi tetapi dia pergi juga. Ramai lagi saksi telah melihat gambar ini saya bukan seorang sahaja yang melihatnya, begitu juga Burmaa Oyunchimeg, yang merupakan seorang saksi yang telah memberitahu mahkamah mengenai perkara itu semasa perbicaraan pembunuhan pada tahun 2007."

-/Malaysiachronicle
.

0 Komen pengunjong :