PKFZ: Umno tidak mahu S'jaya Diraja terdedah


KUALA LUMPUR, 14 April: Pendedahan terbaru mengenai skandal Zon Perdagangan Bebas Pelabuhan Klang (PKFZ) menjelaskan lagi mengapa kerajaan berkeras tidak mahukan Suruhanjaya Diraja menyiasat isu itu, kata Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub.

"Apabila (bekas Pengerusi Lembaga Pelabuhan Klang (LPK), Datuk) Lee Hwa Beng kata hanya sebahagian kecil sahaja yang ditangani pihak berkuasa dari keseluruhan isu tersebut, ia semakin menjelaskan kepada kita mengapa kerajaan Umno dan Barisan Nasional (BN) beria-ia dan berkeras tidak mahu satu Suruhanjaya Diraja menyiasat perkara itu.

"Tidak hairanlah jika Lee menyatakan hanya perubahan politik sahaja yang boleh memastikan siasatan bebas dijalankan ke atas skandal tersebut tanpa sebarang halangan dari pihak berkepentingan," katanya.

Kenyataan Lee itu, kata Salahuddin, membawa kepada kesimpulan bahawa selagi Umno dan BN yang memerintah negara ini, siasatan bebas tidak akan dapat dijalankan ke atas isu itu.

"Bila Lee menyebut halangan dari pihak berkepentingan, perkara itu tidak boleh berlaku tanpa kerjasama kepimpinan tertinggi negara.

"Mana-mana pihak yang berkepentingan tidak akan dapat menghalang siasatan bebas dijalankan jika tidak mendapat kerjasama kepimpinan tertinggi kerajaan," katanya.

Kerajaan, kata Salahuddin, bertanggungjawab menjelaskan kepada rakyat apa terjadi kepada berjilid-jilid laporan kepada Jabatan Perdana Menteri, polis dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) seperti yang didedahkan oleh Lee menjelang pelancaran bukunya "PKFZ: A Nation’s Trust Betrayed".

"Rakyat juga berhak tahu mengapa tidak ada sebarang dakwaan rasuah terhadap sesiapa pun dalam dakwaan-dakwaan yang berhubung PKFZ itu.

"Yang ada hanya dakwaan menipu," kata Ahli Parlimen Kubang Kerian itu merujuk kepada keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur baru-baru ini yang memperakui bahawa bekas Menteri Pengangkutan yang juga bekas Presiden MCA, Tun Dr Ling Liong Sik telah menipu kerajaan Malaysia membabitkan RM1.08 bilion dalam projek PKFZ.

Ketika kejadian itu berlaku, Tun Dr Mahathir Mohamad adalah Perdana Menteri Malaysia.

Bagi Salahuddin, apabila Lee membangkitkan tidak ada dakwaan terhadap perbuatan rasuah dalam perbicaraan-perbicaraan berkaitan PKFZ, ia sekali lagi mengingatkan kepada pendedahan ahli Jawatankuasa Kerja Pusat MCA, Datuk Ti Lian Ker bahawa bahawa ramai tokoh Umno dan MCA berada dalam "payroll" Ketua Pegawai Eksekutif Kuala Dimensi Sdn Bhd (KDSB) yang juga Pengerusi Kelab Penyokong Barisan Nasional (BNBBC), Datuk Seri Tiong King Sing.

KDSB ialah pemaju projek PKFZ yang dilaporkan mendapat pelbagai kelebihan luar biasa.

Projek PKFZ mencetuskan kontroversi apabila timbulnya pendedahan bahawa kos pembangunannya melambung daripada RM2.5 bilion kepada RM4.6 bilion.

Laporan audit yang dikeluarkan oleh PriceWaterhouseCoopers (PwC), syarikat yang dilantik LPK bagi tujuan itu, menyebut tentang pembabitan beberapa ahli politik dalam projek berkenaan, yang menurutnya, mungkin menimbulkan percanggahan kepentingan.

Selain Ling dan Tiong, antara yang dikaitkan ialah bekas Menteri Pengangkutan yang juga bekas Timbalan Presiden MCA, Tan Sri Chan Kong Choy; Ketua Pegawai Eksekutif Kuala Dimensi Sdn Bhd (KDSB) yang juga Pengerusi Kelab Penyokong Barisan Nasional (BNBBC), Datuk Seri Tiong King Sing; bekas Bendahari Umno yang juga pengarah syarikat Wiramaju Sdn. Bhd iaitu anak syarikat KDSB, Datuk Seri Abdul Azim Mohd Zabidi; bekas Exco kerajaan negeri Selangor dari Umno yang menjadi Pengerusi Koperasi Pembangunan Pulau Lumut (KPPL) dan Ahli Lembaga Pelabuhan Klang (PKA) ketika transaksi dibuat, Datuk Abdul Rahman Palil dan bekas Bendahari Umno Selangor yang juga Timbalan CEO KDSB, Datuk Faizal Abdullah.

0 Komen pengunjong :