Cuba alih isu kenaikan kos sara hidup? - Suaram

bn-barang-naikKUALA LUMPUR 6 JAN: Suara Rakyat Malaysia (Suaram) mempersoalkan tindakan Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) menyerbu pejabat Bible Society Malaysia (BSM) seolah-olah buba mengalih perhatian orang ramai dari isu kenaikan kos sara hidup.
“Apakah serbuan yang dilakukan itu hanyalah satu langkah politik yang digunakan untuk mengalihkan perhatian orang ramai mengenai kos sara hidup yang semakin meningkat.
“Ini berikutan tindakkan tersebut dibuat serta-merta selepas perhimpunan bagi membantah kenaikkan harga barangan berjaya dianjurkan oleh kumpulan pelajar dan belia pada 31 Disember 2013 menyaksikan lebih 10,000 rakyat turun ke Dataran Merdeka,” kata Pengarah Eksekutif Suaram, Yap Swee Seng
2 Januari lalu, Jais) menyerbu pejabat Persatuan Bible Malaysia (PBM) di Damansara Kim dan menahan pengerusinya, Lee Min Choon dan setiausaha agung, Simon Wong.
Jais turut merampas 321 salinan bible dalam bahasa Melayu dan 10 naskah lagi dalam bahasa Iban.
Suaram turut menyifatkan Jais gagal kerana tidak berunding dahulu dengan kerajaan negeri Selangor.
Exco Agama Selangor, Sallehan Mukhyi pada hari sama berkata, kerajaan negeri tidak pernah mengeluarkan arahan kepada Jais untuk melakukan serbuan.
Jais dalam kenyataannya sehari kemudian memberitahu agensi itu terlupa memaklumkan jabatan-jabatan berkaitan dalam kerajaan negeri.
Justeru, Sallehen meminta pengarah Jais, Ahmad Zaharin Mohd Saad menyediakan laporan berhubung serbuan tersebut.

2 comments :