Perpaduan Kaum, Pakatan cadang Konvesyen Perpaduan Nasional


PETALING JAYA: Majlis Setiausaha Pakatan Rakyat hari ini mencadangkan satu Konvesyen Perpaduan Nasional diadakan bagi mewujudkan perpaduan semua kaum di negara ini.

Perkara tersebut di jelaskan Setiausaha Agung PKR, Datuk Saifuddin Nasution Ismail pada sidang media di Ibu Pejabat PKR petang ini.

Menurutnya, perkara tersebut diputuskan dalam mesyuarat Majlis Setiausaha dan ia akan dibawa ke menyuarat Majlis Presiden Pakatan Rakyat esok.

Jelasnya lagi, konvesyen ini amat penting bagi membincangkan serta mencari satu formula untuk penyatuan pelbagai kaum bagi menghindarkan sentimen perkauman.

"Hari ini melalui mesyuarat Majlis Setiausaha kita telah mencadangkan agar satu Konvensyen Perpaduan Nasional diadakah dalam masa terdekat, cadangan ini akan dibawa esok pada mesyuarat Majlis Presiden Pakatan Rakyat untuk diperincikan.

"Saya melihat ia amat penting kerana sejak pilihanraya yang lepas isu perkauman telah dimainkan oleh Umno-Barisan Nasional, kita tidak mahu isu perkauman terus menjadi agenda utama dalam negara ini," jelas beliau.

Tambah beliau lagi, isu perkauman atas rasis sudah menjadi bahan kepada pimpinan Umno-BN sehinggakan keputusan pada plihan raya umum ke-13 (PRU13) mereka menuduh ia sebagai tsunami cina.

Katanya lagi, isu perkauman ini semakin tegang sehinggakan bekas hakim Mahkamah Rayuan Datuk Mohd Noor Abdullah menyeru agar kerajaan menghapuskan sekolah vernakular yang didakwanya bukan sahaja memecahbelahkan masyarakat malah tidak diiktiraf perlembagaan.

"Sudah sampai masanya kita memperkukuhkan perpaduan kaum, kita tidak mahu isu ini terus dimainkan oleh pimpinan kerajaan ataupun mereka yang hampir dengan pimpinan.

"Pakatan Rakyat perlu memastikan satu pendekatan terbaik diambil untuk mencari perpaduan kaum semoga suasana harmoni dapat diwujudkan," sambung beliau lagi.

Saifuddin yang memberitahu perkara ini akan dibincangkan dengan lebih terperinci bagi mementukan bila dan dimana ia akan diadakan.

Sebelum itu, Mohd Noor dalam kenyataannya selain memberitahu sekolah vernakular yang memecah belah masyarakat malah tidak diiktiraf oleh perlembagaan.

Beliau yang turut memberitahu Sekolah Jenis Kebangsaan (SJK) perlu dihapuskan.

Turut hadir pada sidang media tersebut adalah Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali dan juga pimpinan DAP.

0 Komen pengunjong :