Kait Kemampuan PR Ke Putrajaya Dengan ‘Arab Spring’ , Najib Berniat Jahat

Anwar dan MB 01

SHAH ALAM, 18 APRIL : Kenyataan Datuk Seri Najib Razak bahawa kemenangan Pakatan Rakyat (PR) dalam Pilihan Raya Umum Ke -13 (PRU13) hanya akan menyebabkan negara bankrap dan berada dalam keadaan huru-hara adalah sangat tidak bertanggungjawab dan memalukan.
Najib yang juga Pengerusi BN, ketika ditemubual wartawan Bloomberg malam tadi dilihat berulang kali mengancam kesan buruk kestabilan ekonomi dan keamanan negara sekiranya PR berjaya menakluk Putrajaya.
Dalam responnya kepada dakwaan tersebut, Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata sebagai Perdana Menteri sementara, Najib tidak berhak dan tidak seharusnya mengeluarkan kenyataan seumpama itu.
“Kita percaya suara perubahan yang semakin dirasai kini adalah tanda rakyat sudah sedar dan inginkan Malaysia yang baru, yang hanya akan dilakukan melalui peti undi sesuai dengan prinsip demokrasi berperlembagaan.
“Jadi, cubaan Najib mengaitkan proses ini dengan ‘Arab Spring’ atau sebarang gerakan revolusi menjatuhkan kerajaan adalah nyata tersasar dan berniat jahat mengelirukan rakyat,” tegas Anwar dalam satu kenyataan media.
Mengulas lanjut, beliau juga berkata lanskap ekonomi Malaysia mampu menyerap sebarang kejutan ekonomi atau kewangan jangka pendek yang mungkin berlaku disebabkan proses perubahan kerajaan.
Sehubungan itu, Anwar memberi jaminan sekiranya kerajaan persekutuan baru dibentuk, ia akan melalui proses peralihan yang lancar dengan gangguan yang minimum, seterusnya memulihkan kembali keyakinan rakyat dan para pelabur.
“Kita akan memastikan perlaksanaan dasar yang jelas dan konsisten serta akan menentukan keutamaan inisiatif dasar untuk jangka masa pendek, sederhana dan panjang bagi meliberalisasikan ekonomi Malaysia sebagai sebuah negara yang kompetitif.
“Kita juga akan terus mempertahankan hak dan kepentingan golongan miskin, terpinggir dan kurang bernasib baik di samping memerangi amalan rasuah dan kapitalisme serta segala bentuk penyelewengan,” tambah Ketua Umum PKR ini.

0 Komen pengunjong :