‘BUGHAH’ berjaya alih isu kenaikan harga barang

‘BUGHAH’ berjaya alih isu kenaikan harga barang
KUALA LUMPUR - Kini sudah lebih seminggu isu kos sara hidup tenggelam oleh kerana isu 'bughah' mengambil tempat perbincangan Masyarakat Melayu Islam di luar bandar khasnya sehingga menenggelami isu kenaikan harga barangan dan perkhidmatan yang memberi kesan kepada kehidupan rakyat.
“Adakah isu 'bughah' akan menangguhkan kenaikan harga tol lebuhraya dan kenaikan tarif elektrik dalam negara kita?” tanya Penolong Setiausaha Agung PAS, Dr Raja Ahmad Iskandar dalam satu kenyataan.
Menurut Iskandar, isu kenaikan tarif elektrik pernah seketika menjadi topik tetapi turut tenggelam dengan isu 'bughah' yang menyentuh sentimen masyarakat Melayu Islam.
Berikut kenyataan penuh beliau.
Harga barang tidak naik? Tahun 2014 adalah tahun kenaikan barangan keperluan harian berikutan sudah berakhirnya Pilihan Raya Umum ke-13 pada 5 Mei 2013 yang lalu, Barisan Nasional sudah mendapat mandat daripada rakyat untuk terus memerintah.
Dan Barisan Nasional juga mendapat mandat untuk menarik subsidi dan yang akan memberikan kesan langsung kenaikan harga barang dari sekecil-kecilnya hinggalah yang paling besar.
Barisan Nasional juga turut meluluskan kebenaran kepada beberapa syarikat perkhidmatan seperti pengguna lebuhraya dan tarif eletrik untuk menaikan harga sedia ada.
Siapakah yang akan terkesan dengan kenaikan ini? Sudah tentu rakyat yang berpendapatan rendah yang kebanyakannya terdiri daripada Orang Melayu Islam dan orang kampung yang duduk di luar bandar.
Siapakah yang mengenali Tan Sri Dr Haji Harussani Zakaria, Mufti Negeri Perak yang begitu popular dikalangan Mufti-Mufti di Malaysia?
Sudah tentu Masyarakat Melayu dan Islam yang duduk di luar bandar atau kampung-kampung Melayu amat meminati Tan Sri Harussani cara persembahannya. Apa yang keluar dari mulut 'orang penting' ini akan menembusi pemikiran orang Melayu Islam terutamanya.
Satu himpunan besar-besaran telah dianjurkan pada malam tahun baru yang lalu oleh Gerakan Turun Kos Sara Hidup (Turun) yang dapat perhatian ramai dan kebetulan tahun 2014 adalah Tahun Melawat Malaysia.
Banyak pihak mengecam himpunan tersebut kerana isu yang di bawa adalah bertujuan mengguling kerajaan, tetapi tampaknya hanya mainan pihak-pihak yang bersetuju agar kerajaan yang diperintah Barisan Nasional tidak hairan dengan kos sara hidup rakyat meningkat berikutan penarikan subsidi, perkhidmatan dinaikkan harga dan langsungnya barangan keperluan turut menyumbang naik.
Dengan satu tuduhan mengguling kerajaan, Tan Sri Harussani menggelar mereka yang berhimpun tersebut sebagai 'bughah' dan darah mereka halal serta wajar diambil tindakan drastik yang membahayakan suasana dalam negara kita.
Apakah tujuan kenyataan Tan Sri Harussani tersebut sebenarnya? Dengan kata mudah, ianya telah berjaya mengalihkan isu sebenar iaitu kesan kenaikan barang tidak dibincangkan secara umum tetapi isu 'bughah' menjadi topik perbincangan semua.
Siapakah yang membincangkan isu kos sara hidup dan isu 'bughah'? Sudah tentu Masyarakat Melayu / Islam di luar bandar tertarik dengan kedua-dua isu tersebut.
Kini sudah lebih seminggu isu kos sara hidup tenggelam oleh kerana isu 'bughah' mengambil tempat perbincangan masyarakat Melayu Islam di luar bandar khasnya, berjaya juga isu bebanan rakyat dialihkan tetapi harga barang tetapi naik tanpa disedari dan dibantah.
Adakah isu 'bughah' akan menangguhkan kenaikan harga tol lebuhraya dan kenaikan tarif elektrik dalam negara kita?
Ada seketika isu kenaikan tarif elektrik menjadi topik tetapi turut tenggelam dengan isu hangat iaitu 'bughah' yang begitu mendalam perhatian masyarakat Melayu Islam yang mengikutinya sepanjang masa tanpa memikirkan isu lain yang sedia ada.
Tahniah BN dan penyokong-penyokong tegar mereka kerana berjaya 'melembutkan' hati rakyat yang marah oleh kerana tekanan sara hidup yang semakin hari semangkin meningkat.
Marah rakyat berjaya dilembutkan kerana rakyat tidak tertumpu dengan membincangkan masalah di depan mata mereka, tetapi membincangkan perasaan mereka yang sayangkan kepada bangsa dan agama mereka.
Senjata ampuh ini begitu berkesan tanpa disedari dan ianya meninggalkan kesan mendalam serta tidak menjejaskan kenaikan yang tidak ditentang oleh rakyat yang sebahagian terkesan olehnya.
 -/  Harakahdaily

1 comment :