Mengapa kerajaan bisu isu tuntutan RM207 bilion?

KUALA LUMPUR: Kerajaan masih membisu dalam menjelaskan status tuntutan wang berjumlah RM207 bilion oleh Persatuan Kebajikan Bekas dan Warisan Buruh Binaan Landasan Keretapi Siam ke Burma.
Malah menurut Ahli Parlimen Bukit Gantang, Dato' Seri Ir Mohammad Nizar Jamaluddin, kerajaan kononnya masih dalam proses perbincangan dan segalagalanya terletak pada keputusan Menteri Kewangan Malaysia, Dato' Seri Najib Tun Razak.
Beliau juga menambah, pihak PAS sendiri akan mengadakan satu sidang akhbar serta pada masa yang sama akan memanggil beberapa orang wakil dari Persatuan Kebajikan Bekas dan Warisan Buruh Binaan Landasan Keretapi Siam ke Burma untuk menerangkan dengan lebih terperinci berkenaan hal tersebut.
Ditanya sama ada PAS akan menggerakkan satu sekretariat khas bagi mempermudahkan waris-waris mengumpulkan data dan maklumat mereka, Nizar berkata ianya bergantung kepada perkembangan yang akan berlaku selepas ini.
Sebelum ini, Nizar menggesa kerajaan menjelaskan di mana wang berjumlah RM207 bilion hasil tuntutan persatuan terbabit.
Kata Nizar, Kementerian Kewangan harus menjelaskan isu tersebut memandangkan adanya maklumat mendakwa bahawa ianya telah dibawa ke kabinet untuk diperhalusi.
Malah kata Nizar, bayaran oleh Kerajaan Jepun kepada Malaysia telah pun dibuat menurut satu laporan laman sesawang pihak berkuasa di sana.
Bercakap kepada Harakah pada 16 Oktober lalu, Nizar mendesak kerajaan memberi penjelasan lanjut mengenai status wang RM207 bilion itu.
"Sama ada wang itu berada di mana, dan jika benar telah diterima oleh kerajaan seperti dakwaan pihak lain, mengapa bayaran pampasan itu tidak diserahkan kepada pihak yang menuntutnya," ujar beliau.
Ujar beliau, ada maklumat yang menyatakan pembayaran oleh Kerajaan Jepun telah dibuat pada zaman Tun Dr Mahathir Mohamad menjadi Perdana Menteri.
Nizar menyebut, mengikut surat yang diterima persatuan tersebut bertarikh 3 Oktober 2011 daripada Bahagian Kabinet, Jabatan Perdana Menteri memberitahu bahawa pengeluaran wang pampasan ini memerlukan proses tertentu kerana kelulusannya melibatkan Dana Khas.
Sebelum ini, semasa pemerintahan Jepun dulu sekitar 72,000 rakyat negara ini telah dikerah untuk membina landasan kereta api sepanjang415 kilometer dari Stesen Tha Rua Noi ke Stesen Thanbyuzayaty.
Dari sejumlah itu, hanya kira-kira 30,000 orang berjaya kembali ke negara ini manakala selebihnya mati atau hilang.

0 Komen pengunjong :