Dr Asri : Semua Pihak Harus Diberi Peluang Sama Rata Untuk Wadah Politik


SHAH ALAM, 7 OKT : Politik matang di Malaysia hanya boleh dicapai sekiranya kerajaan memerintah memberikan peluang sama rata kepada semua pihak untuk menerangkan wadah mereka.
Bekas Mufti Perlis, Dr Mohd Asri Zainul Abidin berkata, politik yang matang hanya akan wujud jika masyarakat diberikan peluang untuk membuat penilaian secara adil dan saksama.
Beliau berkata, walaupun fahaman politik itu sama sekali berbeza, namun rakyat perlu diberi ruang untuk membuat penilaian secara matang dan memahami hujah semua pihak.
“Kepimpinan dan media perlu memberi ruang kepada semua pihak untuk kemukakan hujah dan bukan hanya terhad kepada satu pihak sahaja.
“Sebagai contoh, masyarakat kampung tiada rujukan selain televisyen (media perdana) sahaja. Bagaimana hendak buat penilaian yang adil?
“Mereka hanya bergantung kepada informasi itu. Oleh sebab itu kita perlu perluaskan lagi hal ini supaya ada penilaian seimbang untuk rakyat tahu mana yang terbaik.
“Jika keadaan ini tidak berubah, kita tidak akan berjaya mencapai politik matang,” ujarnya dalam Forum Politik Matang Menurut Perspektif Islam di Dewan Megawati, di sini malam tadi.
Forum yang merupakan anjuran Pejabat Parlimen Shah Alam itu dikendalikan moderator, Profesor Madya Dr Sufian Husin dan disertai dua ahli panel lain iaitu Hasrizal Abdul Jamil dan Dr Khairudin Aman Razali At-Takiri.
Hadir sama, Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad dan lebih 300 peserta.
Menurut, Hasrizal, Malaysia masih tercicir dari sudut ilmiah literasi (kesusasteraan) yang menjadi rujukan pemimpin dalam mengetengahkan fahaman politik masing-masing.
Beliau berkata, kebanyakan pemimpin di negara ini masih menggunapakai ideologi lama yang kini dilihat tidak lagi sesuai untuk diaplikasikan pada masa sekarang.
“Politik matang itu harus mempunyai tiang ilmu. Kita ketinggalan dari sudut penterjamahan buku tidak seperti Turki yang sudah semakin ke depan dengan penghasilan buku berkualiti untuk menjadi rujukan para pemimpin.”
.

0 Komen pengunjong :