SUARAM Terbuka Untuk Disiasat Tetapi Siasat Juga Scorpene


SHAH ALAM : Di sebalik kesediaan untuk disiasat, Suara Rakyat Malaysia(Suaram) juga mengesa Kerajaan Umno-BN menyiasat juga pendedahan skandal pembelian kapal selam Scorpene yang melibatkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.
Pengerusi Suara Anak Malaysia (Suaram) K Arumugam berkata  pihak Suaram terbuka untuk membantu siasatan terutamanya dalam kes berkaitan pendedahan Scorpene dan meminta hasil siasatan berkenaan didedahkan kepada umum.
Soalnya, mengapa pihak berkuasa tidak mahu siasat  kes Scorpene tetapi ingin mencari salah Suaram bagi mengalihkan isu ini daripada pengetahuan rakyat.
Arumugam yang dihubungi Tv Selangor turut memaklumkan, beliau akan memberikan keterengan esok di pejabat Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) bagi membantu siasatan berhubung status NGO berkenaan yang sebelum ini mendedahkan skandal pembelian kapal selam Scorpene.
Menurutnya, sehingga kini pihaknya masih belum menerima surat daripada Jabatan Peguam Negara berhubung apa-apa dakwaan yang melibatkan Suaram.
Hari ini menyaksikan empat individu tertinggi Suaram, Dr Kua Kia Soong,  Dr Yeoh Seng Guan, Nalini dan Diane dipanggil oleh SSM untuk memberikan keterangan.
“Setakat ini hanya menteri yang mengatakan tuduhan terhadap Suaram. Kami belum menerima apa-apa surat atau tuduhan.
“Jadi kita sedang menunggu dibawah seksyen berapa dan apakah bentuk kesalahan yang dilakukan Suaram. Kemudian kita akan keluarkan satu kenyataan media,” katanya.
Suaram sebelum ini mendedahkan pembelian Scorpene melibatkan Syarikat Perimekar Sdn Bhd, milik Abdul Razak Baginda, kenalan rapat Najib yang terlibat dalam pembunuhan model Mongolia, Altantuya Sharibuu, menerima komisen RM570 juta daripada kerajaan Malaysia untuk urusniaga itu.
Susulan itu, Suaram melantik peguam Joseph Breham pada tahun 2009 untuk memfailkan kes terhadap firma pembuat kapal selam Perancis, DCN, yang terlibat dalam urusniaga itu.
Suaram ditohmah sebagai pengkhianat kerana mendapat bantuan dana asing sebanyak RM570,000 sejak 2007 dari Yayasan Open Society Institute kepunyaan George Soros yang dilabel sebagai penyangak matawang oleh mantan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad pada 1997.
Dana yang diperoleh ditegaskan oleh Pengarah Suaram, Kua Kia Soong sebelum ini tidak ada kena mengena dengan operasi perniagaan spekulasi mata wang Soros, sebaliknya diguna untuk pencerahan hak asasi manusia di negara ini.
Penerimaan bantuan asing bukan perkara baru bagi NGO Malaysia. Bantuan dari negara Arab dan Eropah tidak dipersoalkan. Hanya Suaram yang menjadi mangsa kerana berani mendedahkan skandal kapal selam Scorpene yang melibatkan Najib.
.

3 comments :

  1. What a baloney...jgn nak divert attention. You will get ur chance to investigate Scorpene bila PR memerintah Msia nanti but in the mean time....show us all ur accts.

    We cannot allow anyone to be the proxy or agent for any outside entity.

    ReplyDelete
  2. Kalau SUARAM boleh dikaitkan dengan menerima bantuan dari luar negara apahal pula yang putera umno pergi keluar negara memberi bantuan dengan duit rakyat konon atas nama bantuan kemaknusian, dengan sebab tiada isu-isu yang ada kait dengan Najib maka ia dibolehkan,tapi ini terang Najib cuba mengelak dari terbabit dengan dia sendiri cipta masaalah, dan cuba alihkan dengan menyalahkan orang lain pula.

    ReplyDelete
  3. anonymous 8:56... tahniah anda sudah terima hakikat yg PR bakal perintah Msia... terima kasih!

    ReplyDelete