Budaya UMNO Selepas 55 Tahun Merdeka


Alhamdulillah. Malaysia telah mencecah 55 tahun merdeka. Kita harus berbangga dan bersyukur atas nikmat kemerdekaan ini kerana sikap toleransi rakyat pelbagai kaum di Malaysia walaupun seringkali amanah negara dikhianati kerajaan UMNO-BN dan suku sakat mereka.
Kesabaran kita sangat tinggi biarpun wang negara dirompak, harga barangan keperluan meningkat, rasuah berleluasa, kadar kemiskinan bandar yang masih tidak memuaskan, kejadian jenayah yang makin membimbangkan, budaya fitnah yang makin membiak, monopoli kroni untuk  projek tertentu dan pemimpin boros bermewah-mewah. Ya kita masih sabar.
Tabik juga pada seluruh parti oposisi. Pakatan Rakyat tidak pernah pun menghasut rakyat membuat kacau-bilau dan huru-hara. Jauh sekali menjatuhkan kerajaan dengan cara kudeta. Nau’zubillah.
Apa yang pernah dilaksanakan seperti himpunan Hijau, Oren dan Bersih merupakan sebuah jaminan kebebasan yang terkandung dalam Perlembagaan Persekutuan.
Inilah antara sebab negara ini berada dalam keadaan aman dan sentosa. Kalaulah rakyat Malaysia tidak baik hati, tidak hairanlah kalau muka Najib awal-awal lagi di baling telur.

Berpegang pada demokrasi berparlimen
Cabai Burung percaya seluruh rakyat Malaysia menjunjung tinggi prinsip Perlembagaan Persekutuan dengan sistem demokrasi berparlimen yang diamalkan.
Kita mahu negara ini terus aman sentosa, makmur sejahtera, dipayungi oleh Duli Tuanku dan dilindungi Tuhan yang maha esa.
Malangnya adakah UMNO-BN ambil pusing soal demokrasi berparlimen dan hak bersuara yang dijamin perlembagaan? Malah mereka kelihatan semakin keanak-anakkan dalam berhadapan dengan protes rakyat. Buktinya lihatlah Bersih 3.0 yang lalu.

Transformasi Najib yang paling berjaya
Dibawah pelan tranformasi Perdana Menteri Najib Tun Razak, tranformasi paling berjaya Najib adalah tranformasi budaya matang kepada budaya politik samseng.
Dulu masih ada segan silu, tetapi sekarang semakin menjadi-jadi lagi perangai samseng budak-budak suruhan mereka. Dulu hanya tahu berbohohng, lepas tu sudah berani tunjuk punggung, sekarang pakai kasut, baling tong cat.
Lihatlah insiden terkini berlaku ke atas bas ‘Merdeka Rakyat’ milik PKR dan perlakuan kurang ajar anak Melayu baling kasut dalam Masjid Al Husain, Seberang Pumpong Alor Setar Kedah semalam ketika Ketua Umum PKR Anwar Ibrahim ingin menyampaikan tazkirah Maghrib.
Mungkin buku belum bertemu ruasnya. Biarlah, pasti setiap kejahatan bakal menerima padahnya kelak, hukum karma tetap ada.
Budaya samseng yang berlaku sama naik dengan budaya fitnah. Cuma Pimpinan UMNO tidak pun bersuara. Kata orang, ‘redha dalam diam’ dan baling batu sembunyi tangan. UMNO menggunakan cyber troopers untuk menfitnah, membiarkan jaringan suku-sakatnya seperti Perkasa, Jati dan pelbagai lagi topeng NGO untuk membiakkan budaya fitnah.

Masih ada hukum karma
Dalam keserakahan UMNO-BN mengaut semula sokongan rakyat, perbuatan samseng ini cuma mencemarkan imej mereka sendiri. Inilah model Melayu Islam ala UMNO. Kejantanan mereka sekadar baling tong cat,baling batu, baling telur dan baling kasut.
Ternyata, tindakbalas pra-matang UMNO-BN ini merupakan petanda bahawa mereka gagal memahami dan menerima arus perubahan dan gelombang kebangkitan rakyat yang mula menjiwai semangat demokrasi.
Atau, kerajaan UMNO-BN Najib mula merasai bahang kejatuhan mereka tersungkur di Putrajaya?
Kalaulah UMNO-BN matang dan anak jantan; tidak perlulah ‘baling-baling’ lagi. Hentikanlah budaya samseng ini, ayuhlah berpolitik secara matang. Kecil tapak tangan, nyiru kami tadahkan.

-/Roketkini.com
.

0 Komen pengunjong :