Royalti: Rakyat Kelantan tidak goyah tukar k'jaan


KUALA LUMPUR: Sikap drastik Perdana Menteri Najib Tun Razak yang dilihat agak berlembut apabila mahu menubuhkan jawatankuasa mengkaji bayaran royalti petroleum untuk Kelantan, tidak sekali-kali akan mengubah pendirian rakyat negeri itu.

Mantan Ketua Setiausaha Kementerian Tanah dan Pembangunan Prof Datuk Dr Nik Mohd Zain Nik Yusof berkata, rakyat Kelantan tidak mudah untuk menukar kerajaan, jika selepas ini ditakdirkan Najib Tun Razak membayar royalti kepada negeri itu.

"Tidak mustahil, Najib boleh membuat pengumuman sebelum pilihan raya, manalah tahu, beliau nak bagi 20 peratus royalti pada kerajaan Kelantan," katanya ketika ditemui.

Beliau yang merupakan pensyarah sambilan di sebuah IPTA berkata, rakyat Kelantan cukup terkenal dengan sifat istiqamahnya menyokong kepimpinan PAS sejak sekian lama justeru sokongan itu tidak mungkin akan goyah.

Malah beliau menyifatkan kesediaan Najib terhadap tuntutan negeri Kelantan itu ekoran tercabar dengan tawaran sebanyak 20 peratus royalti akan diberikan kepada negeri Sabah dan Sarawak oleh Ketua Umum Pakatan Rakyat Datuk Seri Anwar Ibrahim selepas mengambil alih negeri itu.

Mengulas lanjut, berhubung keengganan kerajaan pusat memberi royalti, katanya ia merupakan satu kerugian kepada orang Melayu sendiri khususnya di Kelantan.

"Kerana fahaman politik yang berbeza, kerana Kelantan diperintah oleh PAS maka Najib bertindak menafikan hak rakyat negeri itu, siapa yang rugi? Orang Melayu juga," katanya yang juga merupakan anak jati Kelantan.
.

0 Komen pengunjong :