Umno-BN Johor Akan Mengalami ‘stroke’


MARANG - Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayob berkata perkembangan PAS dan sokongan rakyat terhadap Pakatan Rakyat cukup baik bagi menghadapi Pilihan Raya Umum (PRU) ke-13, pada bila-bila masa.

Beliau berkata berlaku kebangkitan rakyat di semua negeri termasuk negeri Johor, yang selama ini dianggap ‘deposit’ Umno dan Barisan Nasional (BN) telah mula menolak parti tersebut.

Rakyat telah mula menolak parti tersebut, bahkan, kata beliau, sokongan pengundi Cina dan bukan Islam kepada PAS serta Pakatan Rakyat amat mencemaskan Umno-BN.

“Saya ditarbiyyah oleh ulama’ kita (PAS) supaya berjuang dengan realiti dan bukan fantasi. Di Johor, telah berlaku satu kebangkitan rakyat. Sokongan orang Cina kepada PAS dan Pakatan Rakyat cukup baik sekarang ini.

“Di Johor, jika berlaku pilihan raya. Saya yakin, Insya’Allah antara 10 hingga 12 kerusi Parlimen boleh menang kepada Pakatan Rakyat,” tegasnya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada majlis Ceramah Isu Semasa di Pekan Kedai Buloh, Bukit Payong Marang, pada Isnin 16 Julai.

Salahuddin yang juga Ahli Parlimen Kubang Kerian mendakwa Umno-BN bakal kehilangan banyak kerusinya di Johor termasuk Sabah dan Sarawak.

Menurutnya, dengan sokongan kepada Pakatan Rakyat pada pilihan raya Umno-BN boleh jadi ‘stroke’ di Johor.

“Sumber maklumat yang kita (PAS) dapat, paling kurang 10 kerusi di Sabah, 10 kerusi di Sarawak dan 10 hingga 12 kerusi di Johor pada pilihan raya akan datang.

“Kita (PAS) bagi dia (BN) ‘stroke’ di Johor. Pada PRU13, jika kita (Pakatan Rakyat) boleh runtuh setengah (kerusi BN) pun sudah boleh pergi ke Putrajaya, Insya’Allah,” jelasnya di hadapan lebih 3,000 hadirin.

Katanya, selama ini negeri Johor, Sabah dan Sarawak menjadi deposit BN yang menyumbang sebanyak 82 kerusi parlimen.

Tambah beliau, hingga hari ini Perdana Menteri, Dato’ Seri Najib tidak berani mengadakan pilihan raya kerana dibimbangi BN akan kalah.

Hadir sama pada majlis tersebut Selebriti Wan Aishah Wan Ariffin dan Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Bukit Payong, Ustaz Mohd Nor Hamzah.

 -/ buletinonline.net
.

0 Komen pengunjong :