Debat di antara Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng dan Presiden
MCA, Chua Soi Lek, rentetan daripada debat pertama mereka sebelum ini
anjuran Institut Kajian Strategik dan Kepimpinan Asia (ASLI) membawa
sindiran cabaran debat di antara Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim kepada
Perdana Menteri Najib Razak.
Bukti
debat demi debat yang berlangsung di antara para pemimpin Pakatan
Rakyat dan Barisan Nasional memberi kepastian bahawa idea politik baru
bukanlah hal yang mengingkari norma masyarakat.
Sebelum ini, kita
disaksikan dengan penampilan tokoh politik muda Pakatan Rakyat, Rafizi
Ramli berdebat sepentas dengan Ketua Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin
berkenaan hala tuju pendidikan negara.
Debat sebagai permulaan era demokrasi matang
Debat
politik kini merupakan arus baru dalam mewadahi kredibiliti pimpinan
negara. Tradisi debat bukanlah omongan yang direkayasa, malahan sejarah
menyaksikan debat adalah suatu pentas yang membangunkan dhamir
pemimpin-pemimpin yang punya kredibiliti.
Debat adalah cerminan
para pemimpin untuk menaruh kepercayaan rakyat akan wawasan yang mereka
bawa. Tuduhan beberapa pemimpin UMNO termasuklah Najib sendiri yang
mendakwa debat tidak bersesuaian dengan norma masyarakat Malaysia adalah
kenyataan yang serong. Tindakan "menyelamatkan" diri Najib daripada
berdepan dengan Anwar Ibrahim nyata membuktikan Najib bakal dirundum
bala.
Debat sebagai "bukan" budaya kita sepertimana yang
dilaungkan Najib dan proksinya mempunyai asas yang lemah. Sebagai salah
seorang pimpinan utama Malaysia, alasan yang dihujani beliau supaya
terselamat daripada debat bersama Anwar Ibrahim menguatkan lagi bahawa
Najib tidak bersedia dengan seruan "transformasi" yang dia laungkan.
Mengapa?
Perubahan budaya politik
Pertama,
keadaan politik Malaysia sedia berubah ke arah yang lebih matang pasca
"Tsunami-Politik" dalam PRU 12. Ini terbukti apabila analisis terhadap
politik pasca 2008 sama sekali menggerakkan kelompok masyarakat sivil
untuk berpartisipasi di dalam arena politik negara. Kesannya, anjakan
kebudayaan politik baru bukan bertitik daripada kelompok parti politik
sahaja, tetapi gerakan masyarakat sivil mendapat lebih suara untuk
didengari di ruang awam.
Lantas,
kesan kesedaran politik baru ini berjaya melobi para pemimpin politik
supaya lebih matang. Salah satu ruang dalam menguji kematangan pemimpin
politik ini adalah menerusi interaksi dua hala seperti debat awam.
Bentuk interaksi politik sehala seperti ceramah yang akhirnya hanya
dihidupi dengan sentimen "maki-makian", monopoli politik terhadap media
ini tidak lagi disahut sebagai kebanyakan rakyat. Rakyat kini lebih
teruja untuk menyaksikan pertarungan idea diraikan di atas pentas yang
lebih adil dan saksama demi kemaslahatan bersama.
Bukan soal kalah menang
Kedua,
debat bukanlah wadah untuk menyaksikan kalah-menang. Barangkali Najib
terperangkap dengan persepsi ini. Jadi, cabaran debat dari Anwar
Ibrahim lebih dirasakan sebagai pertarungan kalah menang sokongan
rakyat. Sentimen sebegini merupakan kesalahfahaman terbesar terhadap
proses perdebatan ini.
Debat bukanlah kertas ujian yang
menjadikan teras kejayaan sesebuah parti politik. Misalnya, mantan
Perdana Menteri Britain, Tony Blair cukup dikenali sebagai pendebat yang
sangat mahir. Namun, dia bukanlah seorang Perdana Menteri yang
benar-benar berjaya. Dia kehilangan mandat rakyat Britain akibat
daripada dasar luarnya yang lemah terutamanya di dalam isu penglibatan
Britain dalam Perang Iraq-Amerika.
Debat bukan budaya kita?
Ketiga,
kesan globalisasi serantau membawa kepada faktor kenapa alasan Najib
bahawa "debat bukan budaya kita" sama sekali tidak terpakai. Najib
mungkin terlupa atau "buat-buat lupa" bahawa kita hidup di era
globalisasi. Pengaruh global mendorong keperluan para pemimpin untuk
berdebat bagi memastikan manifesto kepimpinan parti-parti politik yang
bakal bertanding pilihanraya wajib didengari dan diadili oleh semua.
Globalisasi
memberi pendedahan rakyat Malaysia kepada isu-isu semasa berkaitan
politik, sosioekonomi, sosial hanya menerusi teknologi internet. Jadi,
perkembangan demokrasi di negara-negara luar menyaksikan bahawa debat
bukanlah norma yang begitu ganjil dengan demokrasi.
Kebanyakan
negara yang menghuni demokrasi ternyata melihat debat sebagai acara
penting yang bermanfaat. Kita menyaksikan pemilihan presiden di Amerika
Syarikat seperti Barrack Obama dan John McCain, pemilihan Presiden
Perancis di antara Francois Hollande dan Nicolas Sarkozy serta debat
tiga penjuru parti politik di Britain antara David Cameron, Nick Clegg
dan Gordon Brown adalah kesediaan umum dalam mencorakkan perkembangan
politik yang bertemakan demokrasi.
Jadi, adakah janji Najib
memastikan Malaysia sebagai negara "first class democracy" dengan
menolak tawaran untuk berdebat dengan pesaing politik terdekat beliau
jauh meleset?
Debat khazanah intelektual kita
Keempat,
debat merupakan sebahagian khazanah intelektual negara kita. Menerusi
debatlah, banyak polisi-polisi awam dirangka. Misalnya, Debat
Kebudayaan yang berlangsung pada tahun 1968 di antara Prof Syed Naguib
Al-Attas dan Lim Kit Siang menjadi teras kepada Dasar Kebudayaan
Kebangsaan.
Jadi, hujahan yang mendakwa debat sebagai "tradisi"
yang direka-reka Pakatan Rakyat untuk mencalarkan norma masyarakat sama
sekali terpesong daripada fakta sejarah negara kita.
Debat juga
menzahirkan pemikiran dan hala tuju varsiti. Penulis percaya debat
adalah sebahagian daripada tradisi intelektual golongan cerdik-pandai/
mahasiswa untuk membina intergrasi sosial masyarakat Malaysia mencermati
isu-isu semasa secara matang dan professional. Dakwaan Najib dan
beberapa pimpinan UMNO sekali lagi gagal.
Mengapa ada Piala Tun Razak untuk pertandingan debat?
Kelima,
tindakan Najib mengalu-alukan program debat di kalangan mahasiswa
ternyata membuktikan bahawa debat adalah budaya kita. Jangankan tidak,
Najiblah orang yang bertanggungjawab merasmikan sekaligus
mempengerusikan Piala Tun Razak yang sememangnya menjadi rebutan para
pendebat siswa di universiti-universiti tempatan.
Sekali lagi Najib (gambar kiri) dalam tidak sedar mentertawakan dirinya yang sememangnya sudah ditertawai banyak pihak.
Jadi,
alasan yang dihujahkan Najib merupakan bahan jenaka yang menghakis
kredibiliti beliau sebagai seorang Perdana Menteri. Sekalipun tidak
bersedia untuk bertemu pesaingnya, Najib seharusnya lebih "bijak" dalam
menegaskan jawapan beliau apabila diajak berdebat bersama seteru
politiknya.
Kini, tindakan-tindakan lawak Najib menuju ke
persimpangan dan dilemma, apakah janji "transformasi" politik yang
digembar-gemburkan sebenarnya gurauan memperbodohkan diri sendiri?
Siri
demi siri debat sudah pun terlaksana, banyak pemimpin-pemimpin utama
Pakatan Rakyat dan Barisan Nasional sendiri sudah ke hadapan untuk
berdebat sesama sendiri tentang polisi, idea dan wawasan yang
masing-masing bawa.
Kini rakyat Malaysia dahaga untuk melihat
tokoh pimpinan utama Malaysia sedia tampil berdebat di ruang awam demi
kesejahteraan bersama. Persoalannya sekarang, sanggupkah Najib?
-/
Roketkini.com.
.
0 Komen pengunjong :