Najib wajar debat atau setuju digelar 'penakut'

KUALA LUMPUR: Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim) hari ini menggesa Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak menyahut cadangan debat dengan Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim sebelum PRU-13.

Presidennya Amidi Abd Manan dalam satu kenyataan berkata, kedua-dua pihak khususnya Najib perlu menyahut peluang ini untuk menjelaskan beberapa isu yang menjadi perbualan dikalangan rakyat.

"Abim yakin menerusi saluran debat ini Datuk Seri Najib Tun Razak boleh membersihkan imejnya yang dilihat sebagai "penakut" untuk berdebat dengan Datuk Seri Anwar Ibrahim selaku ketua pembangkang.

"Di samping itu juga, beliau juga boleh menggunakan peluang ini untuk, menjelaskan beberapa isu yang menjadi perbualan serta tanda tanya seperti kes pembunuhan Altantuya, kes pembelian kapal selam Scorpene yang sedang dibicarakan di Perancis, dan pemborosan yang dikaitkan dengan Datin Seri Rosmah Mansor," katanya.

Beliau memberi contoh debat antara Ketua Pemuda Umno Khairy Jamaluddin dengan Pengarah Srtategi PKR Rafizi Ramli malam tadi telah mencetuskan fenomena politik yang segar di negara ini.

Menurutnya lagi, debat kini dilihat salah satu medium terbaikuntuk menyalurkan perbezaan pendapat dan ianya dapat diurus secara matang dan harmonis.

"Sekiranya debat antara Datuk Seri Najib dan Datuk Seri Anwar Ibrahim ini diadakan, ia sedikit sebanyak akan menganjak paradigma baru amalan demokrasi serta politik di negara ini.

"Sebarang penganjuran debat ataupun wacana seumpamanya seharusnya diraikan memandangkan ia adalah mekanisme pengurusan konflik yang berkesan," katanya.

0 Komen pengunjong :