Kerajaan ditekan tentang kes Tajudin selepas dakwaan Khairy

KUALA LUMPUR, 24 Mei — Penyelesaian sulit kerajaan dengan Tan Sri Tajudin Ramli timbul kembali selepas ketua Pemuda Umno Khairy Jamaluddin berkata minggu ini syarikat susunan semula aset nasional Danaharta tidak kehilangan duit dalam penyelesaian luar mahkamah.
DAP hari ini menuntut jawapan daripada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak selepas Khairy membuka semula perbalahan mengenai penyelesaian sulit yang kontroversial ini dengan menuntut semasa debat yang disiarkan di televisyen dengan Rafizi Ramli dari PKR bahawa dia telah diberitahu sumber bahawa kerajaan tidak kehilangan dalam pengaturan dengan Tajudin.
“Datuk Seri Najib Razak mesti mengesahkan dengan serta-merta jika ketua Pemuda Umno-nya bercakap benar atau sedang menipu orang awam tentang skandal tersebut.
“Terutamanya kerana ini kali pertama seorang ahli politik Barisan Nasional (BN) telah membuat tuntutan bahawa Tan Sri Tajudin telah membayar separuh atau semua hutang tertunggaknya sebagai sebahagian penyelesaian,” ketua publisiti DAP Tony Pua, berkata dalam kenyataan media hari ini.
Khairy telah berkata ada sumber bahawa bekas pengerusi Malaysia Airlines (MAS) itu mungkin telah membayar lebih dari RM589 juta yang dihutang kepada Danaharta berikutan suatu penyelesaian luar mahkamah yang jumlahnya masih belum didedahkan.
Menteri Datuk Seri Nazri Aziz pada tahun lalu mengarahkan semua syarikat berkaitan kerajaan (GLC) termasuk Danaharta untuk menarik balik kes sivil terhadap Tajudin kerana kerajaan telah memutus untuk semua kes diselesaikan di luar mahkamah.
“Dakwaan Khairy itu adalah langsung tidak boleh dipercayai dan kurang kredibiliti, berdasarkan cara sulit di mana kerajaan telah mencuba untuk menutup episod ini dan keengganan sebarang menteri untuk mengesahkan atau menafikan tuntutan bahawa Danahara sebenarnya telah melupuskan semua hutang Tajudin,” ahli parlimen Petaling Jaya Utara itu berkata.
Danaharta dan Tajudin telah menamatkan kes yang telah lama berlanjutan ini apabila mereka membuat penyelesaian luar mahkamah pada 14 Februari selepas Putrajaya telah mengarahkan Ogos lalu supaya semua GLC menguggurkan kes sivil terhadap bekas anak buah Tun Daim Zainuddin.
Tetapi terma penyelesaian luar mahkamah itu kekal sebagai rahsia antara dua pihak itu walaupun Mahkamah Tinggi telah memutuskan pada Disember 2009 supaya Tajudin membayar Danaharta RM589.14 juta dengan faedah tahunan dua peratus yang bermula dari 1 Januari 2006.
Ahli politik dari pihak kerajaan dan pembangkang telah menggesa supaya butiran lengkap penyelesaian luar mahkamah antara Tajudin dan Danaharta diumumkan kepada orang awam, tetapi setakat ini kerajaan masih senyap.
Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) Parlimen telah menuntut pada bulan Mac supaya Putrajaya mendedahkan butiran penyelesaian luar mahkamah yang dicapai antara bekas syarikat pengurusan aset nasional Pengurusan Danaharta Bhd (Danaharta) dan Tajudin.
The Malaysian Insider memahami bahawa panel yang mempunyai 13 ahli itu membuat keputusan yang hampir sekata untuk tanya Kementerian Kewangan dan Prokhas, unitnya yang mengurus baki aset Danaharta, untuk menjelaskan penyelesaian sulit yang dicapai pada 14 Februari.
Polisi bekas perdana menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad, menjadi bahan kritikan selepas pentadbiran Najib memutuskan untuk mengadakan penyelesaian di luar mahkamah terhadap hutang RM589 juta oleh Tajudin ketika membuat pinjaman untuk membeli MAS pada 1994.
Kes antara Danaharta dan Tajudin timbul selepas beliau melakukan perjanjian kemudahan pada 13 Julai, 1994 untuk meminjam RM1.79 bilion daripada sindiket bagi membiayai pembelian saham sejumlah 32 peratus saham MAS.
Namun begitu, pada 1994 ke 1998, beliau gagal menyelesaikan hutang berkenaan dan menjadikannya pinjaman tidak memuaskan (NPL).
Pada tahun 1998, Danaharta mengambil alih NPL daripada peminjam tetapi Tajudin juga gagal menyelesaikan hutangnya dengan Danaharta sehingga mereka berhutang sebanyak RM1.41 billion pada 8 Oktober 2001.
Pada 31 Disember 2005, amaun yang belum dibayar adalah RM589.14 juta dan pada 11 Mei 2006, Danaharta dan anak syarikatnya telah mula ambil tindakan untuk mendapatkan semula kesemua duit itu.
Tajudin mendakwa dalam afidavitnya beliau diarahkan oleh Dr Mahathir dan Daim pada 1994 untuk membeli dan mengawal pegangan saham MAS untuk menjamin daripada kerajaan.
Ahli perniagaan itu mendakwa pembeliaan itu adalah “khidmat negara” yang dipaksa, kerana kerajaan ingin menenangkan para pelabur dan orang awam.
Dr Mahathir bagaimanapun menafikan dakwaan Tajudin berkenaan dalam memoir yang ditulisnya

0 Komen pengunjong :