S'gor dan Putrajaya: Akan penuh dengan kebodohan dan rasuah jika Umno menang

S'gor dan Putrajaya: Akan penuh dengan kebodohan dan rasuah jika Umno menang

Pemimpin yang bodoh hanya akan membawa kemudaratan kepada negara. Presiden Malawi, Bingu wa Mutharika sekarang sudah mati kerana dia merompak negaranya sehingga ia begitu miskin kerajaan Malawi tidak mampu membeli ubat yang diperlukan untuk mendiang presiden sendiri. Malah, ia begitu buruk kerana apabila dia jatuh sakit, hospital yang merawat beliau tidak mempunyai kuasa kerana penjananya kehabisan diesel.
Di Malaysia kita bukan hanya ada satu, tetapi ramai pemimpin yang bodoh.

Noh Omar
Pada bulan Mac, Timbalan Ketua Umno Selangor Noh Omar berkata beliau yakin bahawa BN dapat menawan semula negeri itu pada pilihan raya umum akan datang dan memenangi 36 daripada 56 kerusi. Ini, beliau berkata, adalah jelas kerana BN perlu mengupah lebih banyak bas untuk membawa orang kepada acara mereka.

Beliau juga dengan bongkaknya berkata jika mereka menyediakan 10,000 kerusi untuk acara mereka, lebih dari 20,000 orang
akan muncul - menganggapnya sebagai tanda bahawa penduduk negeri Selangor berminat dengan BN. Jika tidak mereka tidak akan datang dalam jumlah sedemikian.
Noh juga berkata bahawa tindak balas kepada aktiviti-aktiviti BN tidak lama selepas pilihan raya umum lepas adalah suram, tetapi mereka mendakwa bahawa keadaan telah berubah di bawah kepimpinan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, yang juga ketua negeri Umno dan BN.

Najib Razak

Pada 16 April lalu, Bernama telah melaporkan Najib yang berkata bahawa terdapat tanda-tanda jelas Selangor adalah berada di 'ambang' kembali ke BN berdasarkan pemerhatiannya.
PM tersebut menyatakan terdapat peningkatan dalam sokongan dari masyarakat India kerana mereka memakai kemeja-T 1Malaysia dengan imejnya yang dicetak pada kemeja-T tersebut. Najib membuat komen ini semasaperhimpunan penduduk dari Selayang, Kuala Selangor, Tanjung Karang dan Kapar di Perladangan Tennamaran, Bestari Jaya.
Selain itu, Najib berkata bahawa BN telah mengambil berat terhadap masyarakat India, memberikan 1000 tempat tambahan di Kolej Matrikulasi dan juga membantu perniagaan masyarakat India melalui pinjaman yang disediakan oleh Tabung Ekonomi Kumpulan Usaha Niaga atau Tekun dan Amanah Ikhtiar Malaysia. Beliau juga berkata bahawa peruntukan untuk sekolah-sekolah Tamil juga telah meningkat.

Jangan biarkannya seperti orang buta memimpin yang buta juga

Siapa yang Noh Omar dan Najib cuba untuk tipu?
Pertama sekali, bagaimana Noh Omar boleh membuat kesimpulan berdasarkan bilangan bas yang perlu diupah untuk membawa mereka bagi menghadiri acara?
Adakah rakyat menghadiri acara tersebut secara sukarela dan adakah mereka diumpan untuk hadir dengan menarik mereka dengan wang saku, menawarkan makanan percuma dan pengangkutan? Jika sedemikian, maka Noh Omar hanya menipu dirinya sendiri.
Begitu juga dengan logik delusional bahawa sokongan telah meningkat kerana 10.000 kerusi tidak mencukupi untuk menampung saiz orang ramai yang sebenarnya dua kali ganda dari apa yang penganjur anggarkan. Mungkinkah penganjur telah meletakkan kurang kerusi hanya supaya dapat mewujudkan satu imej kesesakan dan bilik berdiri?
Bagi Najib, beliau sama ada bergurau atau kehilangan realiti apabila dia meyakinkan dirinya bahawa Selangor akan dimenangi oleh BN hanya kerana ramai orang India memakai kemeja-T1Malaysia yang terdapat imejnya.
Jika Najib begitu penyayang, mengapa hanya kini dia akhirnya memberi perhatian kepada masyarakat India? Adakah terdapat apa-apa kaitan dengan PU-13 di mana ramai menjangka akan diadakan pada pertengahan bulan Jun. Masalah yang dihadapi oleh masyarakat India telah pun wujud selama lima dekad dan tidak boleh diselesaikan dengan beberapa pinjaman perniagaan dan tempat duduk tambahan di sekolah-sekolah dan kolej.
Namun kedua-dua Noh Omar dan Najib berfikir tidak mengapa untuk membuat ucapan-ucapan yang bodoh itu, seolah-olah rakyat biasa tiada otak. Tetapi mungkin Najib adalah benar-benar bodoh sebenarnya. Setakat ini, tiada program transformasi yang dia telah 'masukkan ke dalam' benar-benar berfungsi pun.

5 tahun lagi bagi Najib?

Malaysia kekal di ambang kebankrapan dengan Hutang Negara meniak kepada RM453bilion, Lebuhraya Maju telah dijual dan projek-projek yang diberikan kepada kroni UMNO adalah pada harga yang terlalu berfaedah. Malah pengguna jalan raya juga kini berdepan dengan denda automatik oleh monitor ghaib kerana kerajaan BN cuba secara tergesa-gesa untuk memastikan bahawa kroni dan pemimpin terus membuat wang dengan mengorbankan rakyat.
Bagaimana Najib dapat memimpin Malaysia selama 5 tahun lagi? Negara dan ekonomi sudah hampir mati. Sekiranya Umno-BN berjaya mendapatkan Selangor sekali lagi - itu sahaja. Penyimpanan tunai yang disimpan oleh kerajaan negeri yang diterajui oleh PKR bakal hilang lebih cepat daripada anda boleh katakan 'flash'.
Jika sekumpulan burung berduyun-duyun bersama, mungkin Najib mempunyai Noh Omar sebagai calon munasabah untuk jawatan Menteri Besar atau Ketua Menteri apabila Umno-BN menang.
Itu akan menjadi prospek yang menakutkan bagi kedua-dua Selangor dan Putrajaya. Kedua-dua wilayah serta-merta akan menjadi satu jenis kawasan penuh dengan kebodohan, dimana rasuah, pemikiran yang tidak teratur dan kejahilan akan memerintah.
Untuk mengelakkan pemimpin karut, rakyat Malaysia dan Selangor sendiri mesti mengelakkan daripada menjadi bodoh untuk ditipu atau dihabiskan masa mereka secara sia-sia oleh mereka yang bodoh itu.
Orang-orang India di Selangor juga perlu berhati-hati kerana bukan semua yang berkilau itu emas. 'Baik' yang sementara dan 'sikap melindungi politik' adalah jauh berbeza daripada satu-satunya ubat untuk Malaysia dan semua 13 negeri - kesaksamaan, keadilan dan sebuah kerajaan yang bersih.

Malaysia Chronicle

0 Komen pengunjong :