National Feedlot Corporation Cuba Alih Isu Penyelewengan


SHAH ALAM 1 APRIL : Terkesan dengan pelbagai pembongkaran penyelewengan skandal lembah daging dari  Pakatan Rakyat dan menerima kemarahan rakyat, National Feedlot Corporation (NFC) cuba mengalih perhatian dengan mendakwa pemimpin Pakatan Rakyat membocorkan rahsia dokumen bank syarikat itu.
Ahli Jawatankuasa Kerja PAS Pusat, Idris Ahmad berkata sewajarnya negara menyokong usaha pihak yang membongkarkan salah laku dana rakyat dan bukannya berpeluk tubuh melenggahkan skandal yang nyata ini.
“Apa yang jelas, tindakan pemimpin Pakatan Rakyat itu adalah mengemukakan bukti, kerana dakwaan tanpa bukti adalah fitnah.
“Isu pokok sekarang ialah scandal tersebut, kenapa perlu mengalih perhatian rakyat dengan perkara ini,”jelas Idris ketika dihubungi Selangorku hari ini.
Idris menambah, kepincangan kepimpinan negara hari ini adalah punca kepada berlakunya perkara-perkara pelik seumpama ini.
“Lihat sahaja dakwaan yang lengkap dengan pelbagai bukti dan dokumen yang telah disertakan oleh Pakatan Rakyat, adalah sangat malang kes ini masih terus dipandang sepi seakan tiada apa yang berlaku kepada dana rakyat.
“Kalau dibiarkan Polis atau pihak Penguam Negara untuk membongkar kes ini saya rasa tidak mungkin akan terbongkar sebagaimana sekarang.
“Malah Timbalan Ketua Polis Negara pernah menyatakan tidak ada kes yang melibatkan penyelwengaan dana dari wang rakyat oleh NFC.
“Sekarang apabila di bongkar oleh Pakatan Rakyat semua pihak gelabah termasuk polis dan Pejabat Peguam Negera.
Inilah juga puncanya mengapa rakyat tidak menghormati lagi integriti badan-badan kerajaan yang terpaksa tunduk dengan kezaliman kerajaan Umno-BN.
“Ingatlah, dalam kes ini, negara berdepan dengan kemarahan rakyat,”tambah Idris.
Jumaat lalu, NFC tampil membuat satu laporan polis dengan mensabitkan Pengarah Strategik PKR, Rafizi Ramli, Ahli Parlimen Lembah Pantai,Nurul Izzah Anwar dan Ketua Wanita PKR, Zuraida Kamaruddin atas kesalahan di bawah Akta Bank dan Institusi Kewangan (BAFIA) yang memperuntukkan hukuman penjara 3 tahun dan denda RM3 juta.
Kesalahan itu didakwa ekoran PKR mendedahkan pembelian 8 unit rumah kedai mewah dan keterlibatan Datuk Seri Shahrizat Jalil dan keluarga beliau di dalam pembangunan KL Eco City dalam satu sidang akhbar 7 Mac lalu.
Dalam perkembangan sama, Rafizi di dalam responnya berkata beliau dan pemimpin PKR lain bersedia  memberi sepenuh kerjasama kepada pihak penyiasat sekiranya ada pendakwaan.
“Saya juga yakin untuk berhadapan dengan NFC di dalam mahkamah kerana semangat rakyat yang mahukan penyelewengan yang berlaku di dalam NFC dibongkar wajib dihormati,”ujarnya.

0 Komen pengunjong :