Jingga 13: SPRM Ibarat ‘Lembu Kenyang’


SHAH ALAM 1 APRIL : Ketua Penyelaras Jingga 13, Fariz Musa menyifatkan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) IBARAT ‘lembu kenyang’ apabila banyak laporan yang dihantar oleh Jingga 13 ke SPRM tiada tindakan sehingga hari ini.
Katanya, laporan-laporan yang dibuat tidak diambil tindakan serius oleh SPRM.
“Banyak laporan yang dibuat oleh Jingga 13 tetapi sehingga sekarang kita tidak tahu statusnya bagaimana, tetapi bila Umno-BN yang melaporkannya cepat sahaja tindakan itu diambil.
“Saya hairan apabila SPRM ini hanya menjaga standard Umno-BN, ini semua gimik Pilihan Raya Umum (PRU-13) akan datang sebab itu SPRM mengamalkan dwi standard,” katanya ketika dihubungi Selangorku.
Fariz berkata pihaknya tidak yakin dengan ketelusan dan kemampuan suruhanjaya tersebut untuk bertindak menyiasat mana-mana kes rasuah daripada sumber lain termasuk melalui laporan akhbar mahupun internet.
“Alasan SPRM, sedangkan mendakwa media ini hanya dianggap mengganggu kerja siasatan dan tidak mahu media melaporkannya.
“SPRM perlu tahu sesuatu isu itu tidak boleh disembunyikan dari umum,”katanya.
Semalam SPRM menegaskan siasatan terhadap kes rasuah tidak tertakluk kepada laporan atau aduan yang dikemukan kepada badan berkuasa itu tetapi juga mempunyai kuasa menyiasat mana-mana kes rasuah daripada sumber lain termasuk melalui laporan akhbar mahupun internet asalkan ia mempunyai unsur-unsur berlakunya kegiatan itu.
Kenyatan itu dikeluarkan oleh Ketua Pesuruhjaya SPRM, Datuk Seri Abu Kassim Mohamed yang mengulas gesaan Adun Gombak Setia, Datuk Dr Hassan Ali supaya SPRM menyiasat seorang pegawai kanan kerajaan negeri Selangor kerana didakwa memperoleh imbuhan dan pendapatan yang begitu tinggi setiap bulan.
Fariz berkata pihaknya meragui kenyataan badan berkuasa itu kerana setakat ini banyak pendedahan dibuat tetapi tiada sebarang tindakan yang diambil oleh SPRM.
“Contohnya kes NFC, kita hantar memorandum tetapi SPRM tidak ambil tindakan serius, tiada kenyataan diambil dari Datuk Salleh kerana mungkin beliau suami kepada Ketua Wanita Umno.
“Malah sekarang terbalik pula, Datuk Saleh pula yang nak bawa kes ini ke mahkamah atas alasan membocorkan akaun bank NFC,”katanya Faris.
Bagaimanapun katanya, Kerajaan Pusat seharusnya membebaskan badan itu untuk berada di bawah Parlimen.
“Selagi ianya dikawal selia oleh Umno-BN, selagi itu SPRM tidak akan membuat apa-apa tindakan,”katanya.
Justeru, pihaknya akan sentiasa memberi tekanan kepada badan berkuasa itu.
“Kita sentiasa memberi tekanan kepada SPRM termasuk hantar memorandum kepada Peguam Negara. Ini kerana kita harus mengikut prosedur dan kemukakan segala bukti yang ada untuk mereka mengambil tindakan,”katanya.

0 Komen pengunjong :