KUALA LUMPUR: Kenyataan Tan Sri Muhyiddin Yassin yang berkeras
menegaskan bahawa sistem pendidikan Malaysia adalah lebih baik
berbanding negara-negara maju menunjukkan sindrom penafiannya masih
menebal.
Malah, Menteri Pelajaran yang juga Timbalan Perdana Menteri itu masih
terperangkap dalam alam fantasi “syok sendiri” serta menimbulkan
keraguan rakyat tentang kemampuan beliau menjadi pemimpin negara, kata
Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng.
Menurutnya, Muhyiddin telah dilaporkan berkata demikian selepas
keputusan kaji selidik baru-baru ini oleh Introspek Asia, yang kononnya
menunjukkan bahawa 55 peratus rakyat Malaysia dewasa percaya bahawa
sistem pendidikan di Malaysia setanding negara-negara lain, manakala 35
peratus mengatakan bahawa ia adalah “lebih baik berbanding negara-negara
maju”.
Guan Eng menjelaskan bahawa sebelum ini, Muhyiddin telah memilih
untuk memetik sebahagian sahaja daripada Laporan 2011-2012 Global
Competitiveness Index oleh World Economic Forum (WEF), dan
menggunakannya untuk membuktikan bahawa kualiti pendidikan di Malaysia
adalah lebih baik berbanding Amerika Syarikat, Jerman dan United
Kingdom.
“Jika ini benar, beliau harus menjawab kenapa tidak pernah ada
seorang pun pemenang Anugerah Nobel dari Malaysia dan kenapa tiada satu
pun universiti Malaysia yang termasuk dalam kedudukan 200 universiti
yang terbaik di dunia?
“Atau kenapa, jika diberi pilihan, lebih banyak pelajar Malaysia
memilih untuk belajar di Amerika Syarikat, UK dan Jerman dan bukan di
universiti tempatan?”
“Sekali lagi, Muhyiddin sekadar selektif dalam memilih statistik yang
menyokong pandangannya. Sebagai contoh, dalam laporan WEF, beliau telah
memilih penunjuk yang mencerminkan kaji selidik ke atas 87 “eksekutif
perniagaan utama” iaitu satu sampel golongan yang lebih besar
kemungkinannya merupakan golongan kaya yang duduk di bandar dan
menghantar anak-anak mereka ke sekolah-sekolah awam yang terbaik jika
tidak ke sekolah-sekolah swasta.
“Oleh itu, adalah tidak mengejutkan sekiranya mereka memandang tinggi sistem pendidikan tempatan,” katanya.
Menurut Guan Eng yang juga Ahli Parlimen Bagan, hakikat sebenarnya
adalah realiti sistem pendidikan Malaysia adalah jauh daripada gambaran
cantik Muhyiddin di alam fantasinya.
Beliau menjelaskan bahawa, daripada laporan WEF yang sama, kedudukan
Kemasukan Pendidikan Menengah Malaysia berada di tangga ke-101,
menunjukkan bahawa terdapat ramai pelajar yang tercicir selepas sekolah
rendah dan oleh itu tidak dapat memperolehi pengajian tinggi.
Kedudukan Malaysia pada tangga ke-101 itu meletakkan negara kita di
bawah Thailand (94), Indonesia (91), Brunei (35) dan Singapura (17) di
rantau ASEAN sahaja, tambah beliau.
“Statistik-statistik antarabangsa yang lain juga meletakkan sistem
pendidikan di Malaysia di tahap yang rendah. Sebagai contoh, dalam
Program for International Student Assessment (PISA) bagi tahun 2009 yang
melibatkan 75 negara, Malaysia menduduki tangga ke-55 dalam keupayaan
membaca, 57 dalam keupayaan Matematik dan 52 dalam Sains.
“Prestasi kita dalam Trends in International Mathematics and Science
Study (TIMSS) juga telah menunjukkan kemerosotan secara berterusan sejak
1999 hingga 2007,” katanya lagi.
Malangnya, daripada mengakui kelemahan dan mencari penyelesaian, Guan
Eng berkata, Muhyiddin yang menganggap dirinya ‘Melayu dahulu, rakyat
Malaysia kemudian’ lebih suka menafikan dan cuba memperdayakan rakyat
Malaysia dengan data selektif dan subjektif untuk mengaburkan kebenaran
keadaan pendidikan negara.
Sementara itu, di satu majlis di Pulau Pinang, Guan Eng selaku Ketua
Menteri Pulau Pinang telah menyampaikan takziah dan sumbangan ikhlas
RM10,000 kepada keluarga Allahyarham Cikgu Fahmi Abdul Wahab.
Allahyarham adalah Pegawai Penyelaras kawasan DUN Sungai Dua dan
Parlimen Tasik Gelugor. Beliau meninggal dunia pada 21 April lalu.
Allahyarham merupakan AJK PAS Pulau Pinang.
–/
Roketkini.com
0 Komen pengunjong :