Najib pengecut tolak jemputan debat Anwar, guna RPK sebagai alasan

Najib pengecut tolak jemputan kedua berdebat dgn Anwar, guna RPK sebagai alasan

Seperti yang dijangka, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak telah sekali lagi menolak daripada berdebat di televisyen dengan Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim, kali ini menyembunyikan sikapnya yang pengecut dan berdolak dalih dengan menggunakan penulis blog yang hidup dalam pelarian Raja Petra Kamaruddin.
Awal bulan ini, Najib telah cuba untuk memberi gambaran bahawa dia akan menimbang semula tawaran untuk berdebat, mendorong parti PKR Anwar untuk menghantar jemputan kedua kepadanya. Tetapi sehingga kini telah tiada jawapan walaupun Najib telah menulis di laman blognya bahawa dia bersedia untuk mengadakan wacana "bertamadun" mengenai topik-topik yang bermakna.
Perubahan fikiran Najib dengan secara tiba-tiba telah mendapat kritikan bahawa parti Umno mempunyai pemimpin yang paling pengecut dan bukan anak jantan, dan sekutunya dalam BN iaitu MCA lebih baik daripada mereka. Presiden MCA, Chua Soi Lek sekurang-kurangnya berani untuk berdebat dengan Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng dalam apa yang telah dikatakan sebagai "Perdebatan Terbesar Cina" pada bulan lepas.

"Sandiwara dimanipulasi" supaya Najib boleh terlepas
U-turn terbaru Najib ini hanya akan mengukuhkan tanggapan buruk rakyat terhadap kepimpinannya, terutamanya di kalangan profesional muda, ramai daripada mereka adalah pengundi yang mahu melihat apa yang Anwar dan Najib ada untuk tawarkan. Satu tinjauan awam baru-baru ini juga menunjukkan bahawa lebih daripada 70% daripada mereka mahu Anwar-Najib untuk berdebat.
"Seluruh Malaysia boleh menunggu sampai bila-bila tetapi Najib tidak akan berani untuk berdebat dengan Anwar. Najib tidak mempunyai visi dan langsung tiada idea untuk dikemukakan - hanya PR nya dengan rakyat serta gimik seperti RPK sahaja yang ada," kata naib presiden PKR Chua Jui Meng kepada Malaysia Chronicle.
Baru-baru ini, RPK telah memanggil Anwar ‘pengecut’ kerana didakwa meminta namanya dikeluarkan dari senarai panel program TV di mana Ketua Pembangkang itu dijadualkan akan muncul bersama pengasas Wikileaks Juilan Assange. RPK yang pro-Umno itu juga berkata Anwar tidak berhak untuk mencabar Najib supaya berdebat - lebih baik Anwar berdebat dengan dirinya sahaja.
Media Umno segera menggunakan kenyataan ini untuk membuka jalan bagi Najib menyerang Anwar kerana "tidak konsisten". Pengkritik, bagaimanapun berkata, seluruh episod "sandiwara telah dimanipulasi" dan inilah isyarat bahawa Najib tidak akan menerima jemputan perdebatan dengan Anwar.

Tekanan untuk menanti jawapan
Sesungguhnya, sudah 2 minggu berlalu sejak Setiausaha Agung PKR, Saifuddin Nasution mengeluarkan jemputan kedua dan menggesa PM untuk memberi jawapan, terutama sekali dengan pilihan raya umum ke-13 yang bakal berlangsung sudah semestinya rakyat begitu berminat untuk melihat apa yang kedua-dua pihak - kerajaan dan pembangkang boleh tawarkan.
Tetapi Najib hanya berpegang kepada ucapan RPK untuk merasionalkan sekaligus mempertahankan dirinya disebalik sikap pengecutnya untuk kesekian kali.
"Nampaknya dia (Anwar) tidak bersedia (untuk berdebat dengan Raja Petra)," Bernama melaporkan Najib sebagai berkata. "Lambat-laun, rakyat akan mempersoalkan dia kerana tidak konsisten. Kita mesti konsisten. Kita sendiri yang kata bahawa kita mengamalkan demokrasi dan secara terbuka mengutuk kerajaan kerana tidak demokratik dan terbuka. Tetapi sebenarnya, jika kita lihat pada tindakan mereka, seperti menyekat sesetengah akhbar daripada menghadiri sidang media mereka, apakah ini selaras dengan apa yang mereka katakan selama ini? "
Tidak hairanlah jika Najib mula mencemuh sepertimana RPK bersikap hipokrit. Najib telah mengambil alih daripada bekas Perdana Menteri, Abdullah Ahmad Badawi pada tahun 2009. Pentadbirannya dianggap sebagai yang paling teruk, bergelumang dengan rasuah, tidak konsisten dan perkauman serta ketaksuban kaum yang belum pernah disaksikan sebelum ini.
"Ia sudah semestinya tidak konsisten bagi seorang seperti Najib untuk menuduh orang lain tidak konsisten apabila dia sendiri paling banyak membuat flip-flop berbanding 6 perdana menteri kita yang lalu, termasuk Mahathir Mohamad yang telah memerintah selama 22 tahun," kata Jui Meng.

-/ Malaysia Chronicle

0 Komen pengunjong :