Menteri Salahkan Jerung Punca CPI Merosot

TI
KUALA LUMPUR 27 Okt  - Kemerosotan prestasi Malaysia berdasarkan Indeks Persepsi Rasuah Antabangsa (CPI) 2010 mungkin berpunca daripada kes berprofil tinggi yang sesetengahnya dalam proses tindakan undang-undang.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz  berkata selagi kes-kes tersebut belum diselesaikan, maka masyarakat tetap berpandangan kerajaan tidak bertindak menangani gejala rasuah.

Beliau berkata demikian kepada pemberita di sini hari ini, sebagai mengulas laporan CPI 2010 yang menunjukkan walaupun kedudukan negara kekal pada tangga ke-56 daripada 178 negara, namun jumlah mata merosot sebanyak 0.1 berbanding tahun lepas.

Presiden Transparency International Malaysia (TI) Datuk Paul Low Seng Kuan dilapor berkata kes seperti skandal Zon Bebas Pelabuhan Klang (PKFZ) dan 'Video Lingam' menyumbang kepada kemerosotan itu.

Mengulas lanjut, Mohamed Nazri berkata tidak ada apa yang dapat dilakukan oleh kerajaan berhubung kedua-dua kes tersebut.

"Melainkan TI mahu kita campur tangan dalam  institusi kehakiman dan mengarahkan mereka membuat perbicaraan (PKFZ) dalam keadaan tergesa-gesa dan menjatuhkan hukuman pada mereka yang didapati bersalah...saya tak fikir itu yang TI mahukan," katanya.

Mengenai kes 'Video Lingam', beliau berkata siasatan yang dijalankan mendapati tidak ada bukti menunjukkan peguam Datuk V.K Lingam mengatur pelantikan hakim.

"Kita tak boleh nak dakwa seseorang apabila tiada kesalahan dilakukan dan tak boleh sewenang-wenangnya mendakwa Lingam hanya untuk meningkatkan 0.1 atau 0.2 pada markah indeks persepsi rasuah kita," katanya.

Beliau juga menegaskan kerajaan te;ah melakukan yang terbaik bagi menangani gejala rasuah di negara ini.

0 Komen pengunjong :