Jika tidak mahu dikritik jangan jadi kerajaan – Dr Asri

KUALA LUMPUR: Jika kerajaan tidak mahu dikritik sila jangan jadi kerajaan bagi sebuah negara yang penduduknya berakal dan merdeka, tulis Prof Madya Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin menerusi facebook.

Menurutnya, jika kerajaan sentiasa berprasangka buruk kepada rakyat yang mengkritik, maka kerajaan itu akan menjadi musuh rakyat yang berakal dan enggan akal mereka dimandul.

Justeru, ujarnya pihak kerajaan hendaklah faham bahawa bukan semua yang mengkritik ataupun tidak berpuas hati dengan kerajaan itu menyokong ataupun suka dengan pembangkang.

Katanya, rakyat mengkritik kerajaan kerana memang hak mereka memuhasabah kerajaan yang memerintah negara mereka dan mengambil cukai serta mengenakan kuasa ke atas mereka.

Bekas Mufti Perlis itu menegaskan bahawa tiada kerajaan tanpa rakyat.

Sehubungan itu, jelasnya apabila rakyat merdeka jiwanya dan mempunyai pengetahuan serta maklumat maka mereka tidak akan bersetuju dengan kerajaan dalam perkara yang menjejaskan kepentingan mereka sebagai rakyat.

Beliau menambah, tidak semestinya kritikan itu kerana mereka menjadi agen pembangkang ataupun ingin menumbangkan kerajaan dengan senjata seperti yang diandaikan oleh mereka yang naif.

0 Komen pengunjong :