SPRM bercanggah jawapan di parlimen - Rafizi

KUALA LUMPUR: Suruhanjaya Pencegah Rasuah Malaysia (SPRM) diminta menjawab dakwaan percanggahan antara angka kejayaan yang diberikannya dengan angka yang dinyatakan di dalam Dewan Rakyat baru-baru ini.

Ahli Parlimen Pandan, Rafizi Ramli berkata, pada 2012, SPRM menyatakan peratusan sabitan telah meningkat sehingga 85 peratus. Manakala angka itu telah meningkat sehingga 89 peratus menjelang Jun 2013.

Namun tegas beliau, angka yang diberikan Menteri Di Jabatan Perdana Menteri, Senator Datuk Paul Low di Dewan Rakyat adalah 67 peratus sabitan pada 2012 dan 34 peratus pada Jun 2013.

“Percanggahan angka sebegini tentu mengundang pelbagai persoalan dan menimbulkan lebih banyak keraguan mengenai keberkesanan dan kecekapan SPRM,” katanya dipetik Selangorku.

Bercakap pada sidang media semalam, Rafizi yang juga Pengarah Strategi PKR berkata, peratusan laporan yang diberikan kepada SPRM secara puratanya masih rendah iaitu hanya 0.02 peratus per kapita rakyat sedangkan di Hong Kong peratusan itu tiga kali ganda lebih tinggi.

Ujarnya, jika rakyat tidak tampil ke hadapan dan tidak mahu memberikan maklumat maka sudah tentu lebih sukar untuk menjalankan siasatan dan pendakwaan.

“Hanya satu daripada setiap lima maklumat atau laporan yang diberikan yang berakhir dengan dengan fail siasatan dibuka,” kata beliau.

Tambahnya, walaupun mungkin banyak maklumat dikategorikan sebagai bukan berkaitan rasuah namun angka itu membayangkan sama ada kemahiran siasatan SPRM perlu dipertingkatkan atau berlaku campur tangan.

“Kesudian SPRM menerima pandangan mengenai perkara ini dihargai namun ia perlu disusuli dengan peningkatan angka prestasinya terutama jumlah laporan dan maklumat yang berakhir dengan fail siasatan dibuka.

“Selagi kedua-dua angka ini tidak meningkat, SPRM masih berdepan dengan masalah persepsi negatif di kalangan rakyat,” kata beliau.

0 Komen pengunjong :