‘Masalah dalaman menyekat pemansuhan Akta Hasutan’


KUALA LUMPUR: Percanggahan pendapat ahli-ahli Umno menyekat pelunasan janji Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak untuk memansuhkan Akta Hasutan, kata ahli parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar hari ini.
Katanya, ini berdasarkan dolak dalih pendirian Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi yang menyelar semua yang ingin memansuhkan Akta Hasutan ini termasuk Datuk Seri Nazri Aziz serta Datuk Seri Nancy Shukri.
Najib baru-baru ini di London telah mengulangi komitmennya untuk memansuhkan Akta Hasutan.
Akta Hasutan 1948 diwujudkan oleh kuasa kolonial British dan mempunyai peruntukan yang menyekat hak perlembagaan dan kebebasan bersuara rakyat Malaysia.
“Pengalaman lampau dan terkini pimpinan Pakatan Rakyat serta aktivis tempatan membuktikan bagaimana Akta ini disalahguna demi menghukum individu yang tidak bersetuju atau menyokong Barisan Nasional,” kata Nurul Izzah.
Tambahnya, kenyataan Ahmad Zahid bahawa sekiranya Akta Hasutan dimansuhkan tidak akan ada undang-undang yang boleh menjamin masyarakat selamat dari tindakan mereka yang cuba menghasut adalah salah.
“Pakatan Keadilan Rakyat (PKR) berpendirian bahawa undang-undang sedia ada mencukupi. Sebagai contoh, Seksyen 505 Kanun Keseksaan (Akta 574) mampu menangani kenyataan-kenyataan yang mungkin mengakibatkan ketakutan atau kegusaran di kalangan masyarakat,” katanya.
Beliau menambah bahawa kerajaan seharusnya mengambil kira kehendak rakyat majoriti dengan kehendak politik untuk memulihkan demokrasi termasuk melaksanakan tugas sebuah kerajaan agar menyelesaikan sebab sebenar mengapa hasutan mahupun jenayah berganda dan bukan mencari jalan mudah dengan menggunakan “akta-akta lapuk dan anti-demokratik untuk menutup krisis perpecahan perpaduan serta keadaan jenayah yang meruncing.”
“Adalah jelas akta-akta ini menjadi senjata politik dan bukan alat untuk mempertahankan hak rakyat hidup bersatu dengan semangat muhibah dan selamat di negara ini,” katanya.
Beliau juga menggesa agar Najib menyatakan pendirian muktamad mengenai janji memansuhkan Akta Hasutan.
“Sekiranya tidak, integriti serta kredibiliti kerajaan  Najib akan terus dipersoal oleh rakyat apabila janji demi janji yang dibuat tidak pernah ditepati,” katanya.
- See more at: http://www.freemalaysiatoday.com/category/nation/2013/07/08/masalah-dalaman-umno-menyekat-pemansuhan-akta-hasutan/#sthash.4t34eQPh.dpuf

0 Komen pengunjong :