Kuasa Melayu tak akan hilang – Zairil

SHAH ALAM, 16 MEI: Kuasa Melayu tidak mungkin hilang di Malaysia seperti yang digembar-gemburkan sesetengah pihak tidak bertanggungjawab kerana terdapat banyak faktor yang menjadikannya sangat mustahil.
Menggulung hujah pada program wacana ‘Pasca PRU13: Ke mana haluan politik Melayu’, Ahli Parlimen Bukit Bendera DAP, Zairil Khir Johari menegaskan bahawa ‘tidak kan Melayu hilang di Malaysia’.
Menjawab kerisauan yang dibangkitkan sesetengah pihak, Zairil berkata, adalah mustahil kuasa Melayu boleh hilang lantaran faktor demografi, undang-undang serta daulat Raja-raja Melayu.
“Masyarakat Melayu adalah masyarakat terbesar, dan semakin berkembang. Manakala masyarakat Cina hanya 25 peratus (daripada keseluruhan populasi) dan (jumlahnya) semakin mengecil,” katanya menjawab kerisauan kononnya Melayu semakin hilang kuasa.
Beliau yang juga Timbalan Setiausaha Publisiti DAP turut mengegaskan bahawa kedudukan dan hak istimewa orang Melayu serta kedudukan agama Islam adalah perkara yang termaktub di dalam Perlembagaan Persekutuan yang bukan sahaja tidak boleh dipinda sesuka hati malah dijunjung tinggi oleh DAP.
Menurutnya lagi, Raja-raja Melayu adalah pelindung kepada hak dan kepentingan orang Melayu, maka tidak mungkin kuasa Melayu boleh hilang begitu sahaja.
Zairil turut membangkitkan relevansi topik wacana yang baginya sangat tidak betul. Menurutnya adalah sangat pelik bagi orang Melayu untuk membincangkan soal hala tuju politik selepas setiap kali pilihan raya apabila negara sudah 56 tahun merdeka dan diterajui sebuah parti Melayu.
Beliau dijemput sebagai panelis pada program anjuran Sinar Harian sebagai panelis bersama mantan Ahli Parlimen Temerloh, Datuk Saifuddin Abdullah serta Ahli Parlimen PAS Kuala Terengganu, Raja Datuk Kamarul Bahrin. – Roketkini.com

0 Komen pengunjong :