Umno jadi mangsa kejayaan sendiri : Profesor UM


PUTRAJAYA - Umno, yang telah menyumbang kepada pembangunan nasional sejak pemerintahan Barisan Nasional (BN) sepanjang lebih dekad lalu,  turut menjadi mangsa kepada kejayaannya sendiri dalam perkembangan politik tanah air.

Pensyarah Jabatan Pengajian Antarabangsa dan Strategik Universiti Malaya, Profesor Datuk Dr Mohamad Abu Bakar berkata, dengan berkurangnya kebergantungan rakyat kepada parti itu, Umno bukan hanya terpaksa berhadapan dengan parti pembangkang, tetapi juga terpaksa 'bertembung' dengan komponen BN.

"Umno juga terpaksa berurusan dengan parti-parti komponen BN termasuk dari Sabah dan Sarawak.

"'Alignment' politik yang diwujudkan sebelum dan selepas Pilihan Raya Umum ke-12 (PRU12) tidak setakat membuka ruang dan peluang kepada penyertaan untuk memudahkan mobilisasi rakyat," katanya ketika membentangkan kertas kerja bertajuk Lanskap Politik Malaysia Selepas PRU12 dan Menjelang Tahun 2020 di sini, hari ini.

Beliau membentangkan kertas kerjanya pada Seminar Isu-isu Malaysia Menjelang 2020.

Seminar ini diadakan di sebalik desas-desus PRU13 akan diadakan dalam waktu terdekat, dipercayai akhir Mac.

Kata Mohamad, kesan daripada 'alignment' politik itu turut telah melonggarkan perikatan dalam BN sekali gus mendedahkannya kepada agenda tarik-tali antara satu sama lain.

Beliau menjelaskan, parti-parti yang menjadi komponen dalam gabungan itu kini mempunyai 'leverage' yang bertambah, semakin sukar didamaikan dengan "sorotan dan sogokan seperti Umno lama."

Beliau menambah, Umno yang lemah telah menjadi parti dominasi BN itu relevan kepada golongan ini.

Sementara itu, beliau menambah, kebebasan bersuara yang dipupuk media alternatif dan pengaruh globalisasi semasa turut pengaruhi keadaan semasa.

"Peranan dua perkara itu turut memperkasakan perjuangan media massa untuk menuntut apa sahaja dalam keadaan semasa.

"Generasi baru dari pelbagai latar belakang etnik menjadi pemain penting dalam kebangkitan ini," jelasnya.

Ujarnya, generasi baru yang tidak terikat kepada sejarah dan tidak tertekan oleh ancaman luar dilihat lebih yakin mengharungi masa depan disebabkan pencapaian ekonomi di beberapa tahun kebelakangan ini.

0 Komen pengunjong :