Rakyat nikmati manfaat kerjasama PAS, DAP




Malah, MCA yang menjadi parti komponen Barisan Nasional (BN) yang semakin galak menghentam PAS telah dengan sengaja menghina Islam melalui usaha memperlekeh hukum dan akidah Islam. Dan UMNO hanya berdiam diri dengan perbuatan MCA itu.
DAP yang dibarisi pemimpin utama seperti Lim Kit Kiang, Karpal Singh dan Lim Guan Eng Setiausaha Agung dilihat lebih menghormati Islam dan mesra Melayu berbanding MCA yang kini diterajui Datuk Seri Dr Chua Soi Lek.
DAP juga terbukti saling bantu-membantu dengan PAS dalam merampas negeri yang sekarang ini diperintah Pakatan Rakyat, termasuk Selangor, Kedah, Pulau Pinang dan Perak (sebelum dirampas secara rakus oleh BN).
Selepas PRU 2008, DAP semakin akrab dengan PAS termasuk berceramah di atas pentas sama pada setiap kempen pilihan raya sama ada pilihan raya kecil atau pilihan raya umum.

Fitnah perkauman
Cuma yang menjadikan DAP kurang disenangi sebilangan kecil Melayu adalah kerana UMNO sering memainkan sentimen perkauman dan melaga-lagakan DAP dan PAS melalui media massa yang dikuasai sepenuhnya oleh UMNO-BN.
Tujuan UMNO mencipta fitnah dan memainkan sentimen perkauman kerana mereka tidak senang hati melihat pakatan DAP dan PAS semakin erat dan padu, jadi UMNO/BN cuba memecah-belahkan kerjasama yang sudah sekian lama terjalin antara dua parti berkenaan.
Selain mahu mencetus perbalahan antara PAS dan DAP, UMNO-BN yang kebelakangan ini semakin terdesak cuba memikat PAS supaya bergabung semula dalam BN bagi mencerahkan peluangnya memenangi PRU ke-13 nanti.
Namun, sebagai amngsa fitnah UMNO-BN, lama-kelamaan PAS dan DAP mula sedar bahawa kedua-dua parti itu mempunyai lebih banyak persamaan daripada perbezaan. Malah dalam keadaan kerjasama sebelum pasca-2008, hubungan baik sudah mula dijalin.
Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang pernah menyatakan bahawa parti dipimpinnya banyak mendapat manfaat hasil kerjasama dengan DAP selama ini, termasuk ketika bergabung dengan Parti Melayu Semangat 46 (S46) yang diterajui Tengku Razaleigh Hamzah sehingga berjaya mengalahkan UMNO-BN yang memerintah Kelantan pada PRU 1990 dan kekal hingga sekarang.
Begitu juga kerjasama DAP, PAS dan Parti Keadilan Rakyat (PKR) yang bergabung dalam Pakatan Rakyat hingga berjaya merampas lima negeri iaitu Pulau Pinang, Kedah, Selangor dan Perak serta mengekalkan penguasaan di Kelantan pada PRU ke-12.


Fitnah gila kuasa
Yang menjadikan UMNO-BN sanggup menabur fitnah adalah kerana ghairah mahu kekalkan kuasa mereka walau pun rakyat sudah terhidu pentadbiran mereka yang penuh rasuah dan salah guna kuasa.
BN merasai sukar untuk merampas semula Selangor dan Pulau Pinang, sebab itu pelbagai tuduhan dilemparkan terhadap DAP termasuk menuduh Kerajaan Negeri Pulau Pinang lebih mementingkan orang kaya dan menindas orang miskin di negeri itu.
Dakwaan BN menerusi Chua Soi Lek itu ternyata meleset kerana Pulau Pinang sudah pun berjaya manghapuskan miskin tegar. Setakat ini, Pulau Pinang sudah menjadi negeri pertama bebas daripada kemiskinan tegar di Malaysia apabila pendapatan setiap isi rumah meningkat daripada RM500 kepada RM600 sebulan.
Ketika membentangkan Belanjawan 2013 minggu lalu, Ketua Menteri Lim Guan Eng bertekad mahu membasmi kemiskinan rakyat di negeri itu tahun depan.
Katanya, kerajaan negeri tidak akan menunggu sehingga 2015 sebaliknya mempercepatkan usaha membasmi kemiskinan rakyat di negeri itu tahun depan. Kerajaan negeri komited terhadap kebajikan rakyat dan akan memastikan Pulau Pinang menjadi negeri pertama di Malaysia membasmi kemiskinan rakyat sepenuhnya.

Usaha murni PAS, DAP
Dalam himpunan rakyat di Seremban malam minggu yang lalu, para pemimpin Pakatan Rakyat berkumpul bersama rakyat untuk mengukuhkan tekad membawa perubahan. Dalam pertemuan itu, kerjasama Pakatan, khususnya di antara PAS dan DAP semakin terserlah.
“Jika agama Buddha dihina, saya yakin pemimpin PAS akan mempertahankannya. Kalau agama Hindu dan Kristian dihina, saya yakin PKR akan mempertahankan. Kalau agama Islam dihina, DAP akan mempertahankannya” kata Ketua Pemuda DAP Anthony Loke di majlis itu.
Apa yang penting ialah melalui kerjasama dan kata sepakat itu, yang benar-benar mendapat manfaat adalah rakyat Malaysia kerana mereka tidak lagi mudah terpedaya dengan fitnah UMNO-BN terhadap PAS dan DAP.
Kerjasama PAS dan DAP dengan penglibatan PKR sudah dapat memecahkan tembok minda rakyat yang selama ini hanya dimomokkan dengan isu perkauman dan keagamaan yang sempit ciptaan UMNO khususnya. – Roketkini.com

0 Komen pengunjong :