Umno 'menikus' depan MCA : Pemuda Pas

Nasrudin Hassan

SHAH ALAM - Pemuda Pas berkata pihaknya ada tiga bukti Umno terpaksa tunduk terhadap ugutan dan tindak tanduk MCA terutamanya dalam isu-isu berkenaan dengan Islam.

Ketuanya, Nasrudin Hassan mendakwa, pada 23 September 2011, Presiden MCA, Datuk Seri Dr Chua Soi Lek pernah menegaskan di hadapan media, jika Umno melaksanakan hudud, MCA akan keluar Barisan Nasional (BN).

Katanya, ekoran ugutan keras MCA itu, sehingga kini Umno terpaksa 'menikus' demi kepentingan survival politik mereka.

"Bukti kedua, pada 4 Disember 2011, selepas merasmikan Forum mengenai hudud di Wisma MCA, sekali lagi Soi Lek menegaskan bahawa Malaysia akan kehilangan pelabur dan negara akan binasa jika hudud dilaksanakan.

"Malah beliau juga menekankan bahawa hudud tidak adil kepada semua khasnya kaum wanita disamping menyebut bahawa undang-undang Islam adalah kejam," katanya dalam satu kenyataan, pagi ini.

Ujar beliau lagi, bukti ketiga terhadap dakwaan beliau ialah Umno bertambah 'kecut' apabila berdepan MCA apabila Presiden MCA itu menulis dalam twitternya pada 1 Julai 2012, sebagai respons kepada Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Kemelah yang mencadangkan perlaksanaan hudud di Johor bahawa: "Adun Umno Johor itu tentu sudah kehabisan idea dan hilang akal untuk mencadangkan hudud di Johor meliputi bukan Islam."

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas kenyataan Setiausaha Agung MCA, Datuk Seri Kong Cho Ha yang menempelak kenyataan beliau apabila menegaskan bahawa MCA adalah parti yang anti-Islam.

Semalam, Cho Ha menimbulkan persoalan di sebalik dakwaan Ketua Pemuda Pas itu dan mengemukakan soalan adakah  Pas juga menganggap DAP sebagai anti-Islam?

Nasrudin turut mempersoalkan mengapa Cho Ha mengemukakan pertanyaan sedemikian sedangkan dakwa beliau, pemimpin-pemimpin MCA, terutamanya dalam media milik mereka secara konsisten menegaskan  kepada  masyarakat bukan Islam bahawa undi untuk DAP adalah undi untuk hudud.

"Ertinya MCA seperti mahu mengesahkan bahawa DAP menyokong hudud dan apa masalah DAP bersama Pas dalam Pakatan Rakyat (PR)?

"Apa perlunya Pas menganggap DAP anti-Islam pula? MCAlah yang sangat ketara sikap anti-Islamnya kerana pemimpin MCA juga selalu mengulangi kenyataan bahawa 'DAP  tunduk kepada Pas'," dakwa beliau lagi.

Sehubungan itu, Nasrudin berpendapat, persoalan yang dikemukakan oleh Cho Ha itu tidak wajar dibangkitkan, sebaliknya apa yang pasti, MCA masih tegar menentang Islam.

Malahan, menurut Nasrudin, jika dituduh hilang akal pun, Umno masih tidak mampu membentak MCA apa lagi mengambil apa-apa tindakan berkesan ke atas parti komponen BN itu agar tidak biadab terhadap Islam serta penganutnya seperti menuduh hilang akal dan habis idea.

0 Komen pengunjong :