Ada sebab perbelanjaan pertahanan negara diragui


Teras ingin menarik perhatian kepada semua ahli Parlimen bahawa kerajaan perlu dituntut untuk mengamalkan sikap telus dalam perbelanjaan untuk pertahanan negara.


Ketelusan dan akauntabiliti adalah syarat demokrasi yang berkualiti. Mana-mana pemerintah yang tidak telus atau tidak mahu mengamalkan akauntabiliti sukar untuk disifatkan sebagai pemerintah yang demokratik.


Mengikut kajian Transperancy International UK dari 93 negara yang dikaji mengenai ketelusan dalam belanjawan pertahanan negara Malaysia berada dalam ketegori sederhana dan rendah. Laporan mengenai kajian ini telah diterbitkan pada Oktober 2011.


Kategori Malaysia ini ditafsir sebagai negara yang mempunyai kerangka undang-undang yang mengawal perbelanjaan pertahanan dan memperuntukkan kebebasan untuk mendapat maklumat akan tetapi negara tersebut tidak bersedia atau tidak punya  keupayaan untuk menguatkuasakan undang-undang yang ada. Jika adapun pendedahan kepada awam ia dibuat dengan sangat terpilih. Kategori ini juga memasukkan ciri ketiadaan audit dalam sektor pertahanan dan perbelanjaan di luar belanjawan yang sangat tinggi.



Sesungguhnya jika semua agensi awam perlu mendedahkan perbelanjaan masing-masing maka Kementerian Pertahanan merupakan agensi yang lebih perlu mendedahkan perbelanjaannya yang kepada awam dan Parlimen.


Ini adalah kerana sering atas nama kerahsiaan,  perbelanjaan pertahanan boleh diseleweng tanpa dapat dikesan dalam audit negara pada hal elemen ketelusan belanjawan pertahanan akan menjadi kayu ukur kepada sistem demokrasi negara dan dengan itu keyakinan rakyat kepada status keselamatan negara.


Rasuah dan salah guna peruntukan dalam sektor pertahanan adalah gejala yang cukup bahaya kepada keselamatan negara. Implikasinya sangat besar dan mengekalkan keyakinan rakyat yang memberi mandat kepada kerajaan untuk menjaga kedaulatan negara adalah keutamaan tertinggi.


Pembelian pelbagai senjata pertahanan termasuk sumber tenaga manusia untuk menyelenggaranya memerlukan peruntukan yang sangat tinggi.


Untuk membeli pesawat 100 F35 atau pemusnah 16 Aegis sahaja memerlukan tenaga  teknikal mahir yang cukup mahal.


Dengan berlaku kes yang melibatkan pembeliaan senjata dan peralatan pertahanan yang tidak berkualiti, pembeliaan senjata yang tidak perlu, pembeliaan yang terpaksa diubahsuai dengan kos yang tinggi, pembekalan yang tidak memenuhi spesifikasi, pembeliaan melalui orang tengah yang mengambil komisyen yang luarbiasa tinggi, menunjukkan perbelanjaan pertahanan negara sarat dengan penyelewengan.


Peruntukan yang melibatkan belanjawan pertahanan berjumlah berbilion ringgit. Rakyat meletakkan kepercayaan kepada kerajaan agar keselamatan negara jangan digadai dengan korupsi yang tidak terkawal.


Dari jumlah RM251.6 bilion dalam belanjawan 2013, Kementerian Pertahanan mendapat RM15.2 bilion (RM13.7 bilion pada 2012 dengan RM210 juta peruntukan tambahan). Peruntukan pengurusan sahaja   RM11.9 bilion (RM6.0 bilion untuk gaji) manakala pembangunan Pertahanan mendapat RM3.2 bilion.


Dengan jumlah peruntukan yang sedemikian tinggi dan perbelanjaannya tidak pernah didedahkan kepada Parlimen mahupun kepada awam, apakah jaminan bahawa pertahanan negara tidak dijangkiti rasuah dan salahguna peruntukan.


Melihat kepada beberapa perbelanjaan yang telah dikeluarkan dari Kementerian Pertanahan untuk membeli senjata, kapal selam, peralatan komunikasi, ada sebab kenapa rakyat sangsi terhadap perbelanjaaan pertahanan negara.


Antara senarai perbelanjaan yang besar untuk 2013 ialah pembelian pesawat pejuang LCS, AV8, M4 dan EC725 yang akan diperolehi tahun depan. Tentera udara akan pasti memperolehi peruntukan pembangunan yang paling besar RM 1.2 bilion seperti untuk program AEW dan membayar penambahbaikkan pesawat Hornet.


Dalam peruntukan untuk Malaysian Maritime Enforcement Agency (dibawah Jabatan Perdana Menteri mendapat RM209 juta untuk pembangunan dan RM356 juta pengurusan. Peruntukan untuk logistik mendapat RM94.3 juta.


Teras menegaskan rasuah dalam pertahanan akan melesapkan dan membazir sumber wang dan tenaga manusia yang sangat besar. Ia sekaligus menyebabkan keberkesanan operasi terjejas. Dalam masa yang sama keyakinan awam tergugat terhadap kecekapan tentera dan seluruh khidmat keselamatan yang sepatutnya dijamin untuk rakyat. Tidak kurang juga rasuah dalam sektor pertahanan akan menjauhkan sebarang syarikat luar untuk melabur di negara ini.


Isu ketelusan dalam belanjawan pertahanan sangat perlu diberi pertahanan serius. Perbelanjaaan pertahanan masih terus merupakan sektor yang sangat kabur dan terdedah kepada rasuah. Dalam banyak ketika kerahsiaan yang tidak punya justifikasi yang kuat boleh mengugat keselamatan nasional dan antarabangsa.


Belanjawan adalah dokumen yang sangat penting untuk memungkinkan ahli dewan rakyat, organisasi bukan kerajaan dan masyarakat awam untuk mempertanggungjawapkan  pemimpin-pemimpin negara terhadap sebarang keputusan yang diambil.


Kes pembeliaan kelengkapan tentera yang kini diheret ke mahkamah menunjukkan sektor ini perlu diberi perhatian yang sangat utama jika kita mahu rakyat yakin bahawa keselamatan negara berada dalam keadaan kukuh dan terjamin.

Penulis ialah Presiden Teras.
.

0 Komen pengunjong :