'Perang' Najib - Muhyiddin jejas para pelajar

KUALA LUMPUR: 'Perang' antara Perdana Menteri dan timbalannya dibimbangi akan menjejaskan kepentingan pelajaran generasi masa hadapan negara ini, kata Naib Presiden PAS Datuk Mahfuz Omar.

Hubungan di antara Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan timbalannya, Tan Sri Muhyiddin Yassin baru-baru ini dilaporkan sebagai "retak menanti belah".

"Muhyiddin juga ialah Menteri Pelajaran manakala Najib juga adalah Menteri Kewangan. Kita bimbang perang antara mereka melarat kepada tindakan mengurangkan peruntukan kepada Kementerian Pelajaran dalam belanjawan 2013 yang akan dibentangkan dalam masa terdekat ini.

"Jika itu berlaku, para pelajar dan institusi pelajaran rakyat yang akan jadi mangsa," kata Mahfuz.

Ahli Parlimen Pokok Sena itu yakin, Najib sedang memerhatikan tindak tanduk Muhyiddin yang dilaporkan menggunakan Kementerian Pelajaran untuk membina kekuatan politiknya.

"Pelbagai peruntukan dan projek di dalam Kementerian Pelajaran boleh digunakan oleh Muhyiddin untuk membina empayar politiknya di dalam Umno dan sekaligus menggerhanakan pengaruh Najib.

"Jika itu berlaku dan sukar dinafikan perkara itu berlaku, Najib mungkin akan mengambil langkah untuk menyekat tindakan teersebut dan salah satu caranya ialah dengan meminimumkan habis-habisan peruntukan untuk Kementerian Pelajaran," kata Mahfuz.

Beliau bimbang, jika perkara itu berlaku, bukan Muhyiddin tetapi rakyatlah yang akhirnya akan menjadi mangsa dan menanggung akibat.

"Guru-guru dan para pelajarlah yang akan menerima padah dari perang mereka berdua," katanya.

Mahfuz juga bimbang belanjawan akan datang akan dijadikan sebagai alat kepentingan politik Najib dalam menghadapi tekanan ke atasnya di dalam Umno.

"Para pengkaji politik menjangkakan hari-hari Najib sebagai Perdana Menteri semakin menuju ke penghujungnya.

"Penganalisis politik menjangkakan Barisan Nasional (BN) tidak akan dapat majoriti dua pertiga dalam pilihan raya umum akan datang.

"Jika perkara itu berlaku, Muhyiddin yang sebelum ini berjaya memaksa Pak Lah (Perdana Menteri sebelum ini, Tun Abdullah Ahmad Badawi) berundur tentu akan memaksa Najib berundur yang sekaligus membuka ruang kepadanya untuk mengambil alih tempat Najib sebagai Perdana Menteri," katanya.

Mengambilkira perkara itulah, Mahfuz berkata, amat sukar untuk menolak kemungkinan Najib akan menggunakan habis-habisan belanjawan akan datang untuk kepentingan politiknya dan bukan untuk kepentingan rakyat.

Malaysiakini melaporkan, tanda-tanda keretakan semakin ketara pada keutuhan kepimpinan yang digambarkan itu dan contoh paling jelas dilihat melalui reaksi mereka yang bertentangan dan mengelirukan berhubung pindaan Akta Keterangan.

Susulan kepada bantahan Seksyen 114A Akta Keterangan oleh pengendali laman web, Najib pada 14 Ogos mengumumkan di Twitter bahawa beliau akan mengarahkan kabinet mengkaji semula peruntukan undang-undang yang menimbulkan kontroversi itu.

Sehari kemudian, Muhyiddin yang mempengerusikan mesyuarat kabinet semasa ketiadaan Najib membuat keputusan yang bertentangan arahan perdana menteri supaya mengkaji semula pindaan tersebut.

Malaysiakini juga melaporkan, menurut sumber PKR, puak Umno yang memihak kepada Muhyiddin dipercayai bertanggungjawab membocorkan dokumen projek sambungan LRT laluan Ampang yang mengaitkan Najib dalam pemberian kontrak kontroversi itu kepada George Kent (Malaysia) Bhd.

PKR menggunakan dokumen tersebut untuk menyerang Najib dengan dakwaan bahawa perdana menteri masuk campur dalam proses tender terbuka projek tersebut supaya memihak kepada konsortium George Kent.

Pengerusi konsortium tersebut ialah Tan Sri Tan Kay Hock yang disifatkan sering bermain golf dengan Najib.

Free Malaysia Today pula melaporkan bahawa tokoh-tokoh Umno kini sedang bertungkus lumus untuk mengatasi perang antara kedua mereka.
.

0 Komen pengunjong :