Muhyiddin Mula Tonjol Kuasa Bagi ‘Cabar’ Najib



SHAH ALAM  : Kontroversi berhubung pindaan Seksyen 114A, Akta Keterangan memperlihatkan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin mula untuk menonjolkan kuasa bagi mencabar bosnya Datuk Seri Najib Razak.
Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu berkata kedua-dua pemimpin itu sebenarnya sedang menyembunyikan pergeseran bagi perebutan kuasa politik tertinggi negara.
Sebelum ini, Muhyiddin memanggil dua Timbalan Menteri, Datuk Saifuddin Abdullah dan Gan Ping Sieu masing-masing dari Kementerian Pengajian Tinggi dan Kementerian Belia Dan Sukan berhubung pendirian mereka yang tidak bersetuju dengan Seksyen 114A, Akta Keterangan itu.
Mesyuarat kabinet pada 15 Ogos, dipengerusikan oleh Muhyiddin ketika Perdana Menteri berada di luar negara. Kabinet yang dipengerusikan Muhyiddin memutuskan untuk menegur dua oarang Timbalan Menteri terlibat.
Ini bertentangan dengan keputusan Najib mesyuarat kabinet yang lalu di mana membatalkan keputusan awalnya untuk menegur mereka.
Lebih hangat apabila di negeri kelahiran Muhyiddin iaitu Johor, kini terdapat poster-poster bekas Menteri Besar itu yang menuntut beliau menjadi Perdana Menteri sebelum Pilihan Raya Umum (PRU) ke-13 yang akan datang.
“Dulu dilihat Mahathir dilihat bagai bergabung dengan Najib untuk menolak Pak Lah, kini Muhyiddin menggunakan perkara yang sama untuk barangkali menjatuhkan imej Najib,” jelas Mohamad Sabu ketika dihubungi.
Mohamad Sabu berkata, peluang untuk Muhyiddin menjadi Perdana Menteri semakin tipis jika Najib mendapat mandat sepenggal lagi dalam PRU yang akan datang.
Sementara itu, Ketua AMK Pusat, Shamsul Iskandar Mohd Akin berkata pergeseran antara Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri berlaku sejak sekian lama.
Malahan ujarnya, ia semakin meruncing tatkala Tun Dr Mahathir Mohammad menjadi Perdana Menteri dengan menyingkirkan timbalan-timbalannya yang dilihat memberikan ancaman politik.
“Begitu juga dalam kes (Tun)Abdullah Badawi, apabila keputusan pilihan raya 2008 menyebabkan sokongan terhadap Umno-BN semakin lemah dan merosot.
“Maka terdapat tindakan-tindakan politik yang dipelopori oleh Muhyiddin sendiri untuk mengusir dan mendesak Pak Lah meletakkan jawatan.
“Saya yakin tindakan ini yang mungkin berlaku di dalam Umno sekarang ini, apatah lagi Najib sebagai Perdana Menteri mempunyai banyak liabiliti dan tanggungan yang boleh mencacatkan nama di pihak BNl,” ujar Shamsul ketika dihubungi.
Tambah beliau,ramai pemimpin-pemimpin Umno yang semakin tidak senang dengan Najib Razak dan isterinya,Rosmah Mansor, yang akan menjejaskan sokongan rakyat kepada BN dalam PRU-13 nanti.
“Justeru, Muhyiddin Yasin selaku timbalan dan malah melihat perkara ini sebagai peluang untuk beliau naik ke atas sebagai Perdana Menteri yang tentunya akan berbuat sesuatu.
“Ini adalah modus operandi yang sentiasa dilakukan oleh pemimpin-pemimpin Umno dalam keadaan Umno-BN semakin lemah dalam mendapatkan sokongan padu rakyat,” jelas Shamsul.
Poster misteri menyokong Muhyiddin menggantikan Najib sebagai perdana menteri sebelum PRU13 diedarkan berleluasa di Johor walaupun dinafikan Umno Johor bahawa poster itu dicetak oleh parti itu.
Imej poster itu menunjukkan potret Muhyiddin dan bendera Malaysia disebarkan secara meluas di Internet.
Poster itu berbunyi ‘Kami Mahu Tan Sri Muhyiddin Yassin Sebagai PM sebelum PRU 13′ di bahagian bawah dan ‘Selamatkan Barisan Nasional’ di atas.
Ia juga memaparkan logo BN dan Umno, serta tulisan ‘Terbitan Barisan Nasional Negeri Johor’.
.

0 Komen pengunjong :