Hishammuddin angkuh, enggan jamin keselamatan pembangkang – Anwar


SKUDAI 15 Sept: Datuk Seri Anwar Ibrahim menyifatkan keengganan Menteri Dalam Negeri, Datuk Hishamuddin Hussein memberi jaminan keselamatan terhadap kempen Jelajah Merdeka Rakyat, sebagai angkuh.
“Hishamuddin tak faham tugas menteri. Itu kita panggil keangkuhan dalam berkuasa. Dia tak sedar sedang berlaku gegaran hebat di Johor.
“Ini menunjukkan Menteri Dalam Negeri gagal mendisiplinkan penyokong Umno, sanggup guna apa saja untuk kekalkan kuasa.
“Kita pun ada penyokong. Tapi, kita suruh penyokong sabar, usah layan provokasi. Mereka baling cat merah, (kalau) kita baling cat biru, bila nak habis?” katanya.

Ketua Umum KEADILAN itu membidas kenyataan sepupu Perdana Menteri yang menyatakan kerajaan tidak perlu menjamin keselamatan program anjuran pembangkang.
Semalam, bas Jelajah Merdeka Rakyat disimbah cat merah untuk kali ke-3, selain paku ditabur dan kereta kakitangan KEADILAN dicalar.


Sekumpulan samseng pula membuat kacau pada majlis pelancaran DUN Tangkak, malah kehadiran Anwar untuk menziarahi keluarga kakitangan KEADILAN yang kematian ibu, juga diganggu.
Pada ceramah itu, Anwar mengulangi keyakinannya untuk menguasai Putrajaya pada pilihan raya umum (PRU) ke-13 termasuk menawan Johor.
“Saya yakin Pakatan akan menang kali ini, Insya-Allah. Dan kita akan ubah Johor agar menjadi lebih baik.
“Umno sibuk sangat nak rampas Selangor, tengok-tengok Sabah bocor. Sekarang nak jaga Sarawak, nanti Johor pula terlepas.

“Mahathir pernah cakap, sekali BN kalah pilihan raya, mereka tak akan bangun lagi. Itu maknanya apa? Mahathir akui kewibawaan pemerintahan Pakatan Rakyat.
“Jadi usah angkuh sangat,” katanya pada Majlis Makan Malam Merdeka Rakyat yang dihadiri kira-kira 8,000 orang anjuran KEADILAN Johor.
Sebanyak 800 meja dijual sekaligus mengutip RM19,257 hasil jualan dan derma orang ramai.
Turut berucap, Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim; Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu dan Naib Presiden KEADILAN, Tian Chua dan Fuziah Salleh.
Hadir sama, Pengerusi KEADILAN Johor, Datuk Chua Jui Meng; Setiausaha Agung KEADILAN, Datuk Saifuddin Nasution; Naib Presiden KEADILAN, N Surendran; Ketua Wanita KEADILAN, Zuraida Kamaruddin dan Pengerusi DAP Johor, Dr Boo Cheng Hau.
.

0 Komen pengunjong :