Gangguan terhadap Suaram untuk tutup isu skandal Scorpene


KUALA LUMPUR : Tuduhan kerajaan mengatakan badan hak asasi seperti Suara Rakyat Malaysia (Suaram) sebagai pelampau atau agen kuasa asing bertujuan menutup segala pendedahan berhubung skandal pembelian Scorpene.
Pengarah Eksekutif Suaram, E Nalini percaya, gangguan itu disasarkan terhadap badan pejuang hak asasi itu bagi menutup segala pendedahan yang dibuat sebelum ini.
“Tuduhan yang dibuat kerajaan itu lebih kepada usaha menakut-nakutkan dan mengganggu ketenteraman Suaram yang vokal dalam isu membabitkan skandal kapal selam Scorpene,” katanya dalam kenyataan.
Nalini berkata, tuduhan itu menyimpang berhubung kewajipan dan obligasi Malaysia sebagai negara anggota Majlis Hak Asasi Manusia Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu.
Justeru, beliau menggesa kerajaan dan agensi-agensi lainnya menghentikan semua tuduhan.
Difahamkan, Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) akan bertindak menggeledah, menyita dan menahan dokumen yang berkaitan Suara Inisiatif Sdn Bhd.
“Usaha SSM itu telah disampaikan kepada setiausaha syarikat kami, dan ia menurut Akta S7C dan Akta S7D (1) Akta Syarikat 1965 untuk berbuat demikian,” tegas Nalini.
Kebelakangan ini, kerajaan mengambil berat berkaitan Suaram selepas badan hak asasi itu bertindak memfailkan kes untuk diadakan siasatan terhadap skandal pembelian kapal selam Scorpene di Mahkamah Perancis.
.

0 Komen pengunjong :