KUALA LUMPUR, 28 Ogos — Industri kereta Malaysia telah
menyokong untuk harga kereta yang lebih murah dengan mengurangkan duti
eksais beransur-ansur dilihat sebagai memberi tekanan kepada Putrajaya
untuk meringankan beban memiliki kenderaandalam salah satu pasaran
terbesar di Asia Tenggara.
Sokongan Persatuan Automotif Malaysia (MAA) datang selepas
pembangkang persekutuan berkata mahu mengurangkan beban rakyat Malaysia
untuk membayar harga kereta tertinggi di dunia dan akan mengurangkan
harga secara beransur-ansur dalam duti eksais yang kini dikendalikan
antara 65 dan 105 setiap peratus.
Putrajaya
juga telah menunjukkan tidak lama lagi, harga kenderaan akan dipotong
secara beransur-ansur adalah, kira-kira sebulan selepas pengarah
strategi PKR, Rafizi Ramli, berjanji untuk mengurangkan harga cukai
kenderaan menjadi lebih rendah.
Akhbar harian The Star juga memetik sumber industri yang
mengatakan bahawa Dasar Automotif Negara (NAP) akan menangani
pengurangan harga kereta secara beransur-ansur di negara ini, di mana
lebih daripada 600,000 kenderaan dijual setiap tahun kepada penduduk
yang hanya 28 juta orang.
Presiden MAA, Datuk Aishah Ahmad, berkata harga lebih rendah melalui cukai yang lebih rendah akan dialu-alukan.
“Jika harga dikurangkan secara beransur-ansur dan tidak menyebabkan
gangguan, maka ia adalah baik,” kata veteran industri yang mengetuai
persatuan utama mewakili industri kenderaan di negara ini.
Aishah bagaimanapun menambah bahawa dia tidak berfikir harga patut
dikurangkan pada “satu pukulan” kerana ia boleh menyebabkan membeli
kereta untuk terhenti kerana orang menunggu harga jatuh.
Rakyat Malaysia kini dikenakan cukai di antara 65 dan 105 peratus
dalam duti eksais bergantung kepada kapasiti enjin kereta yang mereka
beli, membentuk aliran hasil lumayan bagi kerajaan.
Ini bermakna bahawa jika pengguna membeli kereta berharga RM100, 000,
sebanyak RM55, 000 pergi kepada kerajaan sebagai duti eksais.
Ini adalah di atas cukai jualan sebanyak 10 peratus yang mereka perlu
bayar. Mereka yang membeli kereta import juga perlu membayar permit
inport (AP) diluluskan yang ironinya diberikan secara percuma kepada
kumpulan ahli perniagaan terpilih.
Cukai yang lebih tinggi juga datang selepas Malaysia mula memasuki
perindustrian pada 1980-an dengan pembuat kereta nasional, Proton, kini
tidak lagi dimiliki oleh kerajaan.
Walau bagaimanapun, ramai rakyat Malaysia mengatakan bahawa mereka
tidak mempunyai banyak pilihan tetapi terpaksa membeli kereta untuk
bergerak kerana merasakan tidak boleh bergantung kepada sistem
pengangkutan awam dan kereta harga yang tinggi telah menyebabkan hutang
isi rumah lebih daripada 75 peratus daripada KDNK, yang kedua tertinggi
di Asia.
Kira-kira 20 peratus daripada jumlah hutang RM581 bilion isi rumah dalam
negara tahun lepas sedang adalah daripada kereta, aset yang menurun nilainya secara ketara dari masa ke masa.
Ramai rakyat Malaysia juga mengambil sembilan tahun pinjaman dalam
usaha untuk membeli sebuah kereta, tempoh panjang yang tidak pernah di
dengari di negara-negara lain di mana tempoh 2-5 tahun adalah norma.
Duti eksais yang tinggi dilihat oleh ramai ahli ekonomi sebagai salah
satu gangguan utama dalam ekonomi dan mereka mengatakan penurunan harga
boleh membantu merangsang ekonomi dengan meningkatkan pendapatan boleh
guna dan mengurangkan beban hutang isi rumah.
.
0 Komen pengunjong :