Kajian MPN 'pancung' karier politik Mukhriz?


KUALA LUMPUR: Hasil kajian Majlis Professor Negara (MPN) dipercayai mempunyai agenda untuk memancung karier politik anak Tun Mahathir, Datuk Mukhriz, demikian tegas Naib Presiden PAS Datuk Mahfuz Omar.

Beliau berkata, kajian yang dilakukan sama ada mereka tidak bijak mengatur agenda politik atau mempunyai agenda tertentu sehinggakan melaporkan hasil kajian tersebut kepada publik.

"Sama ada agenda ini untuk pancung Mukhriz atau memperlihatkan ketidakcerdikan mereka yang buat kajian," katanya yang juga Ahli Parlimen Pokok Sena.

Bercakap dalam sidang media hari ini, Mahfuz berkata, mungkin tujuan kajian tersebut untuk menunjukkan Umno mempunyai pelapis yang baik sedangkan mereka tidak tahu percaturan politik Umno di Kedah sangat teruk.

Mahfuz turut melahirkan simpati kepada Mukhriz kerana anak bekas Perdana Menteri itu sedang berhadapan situasi politik pimpinan Umno Kedah yang tidak sebulu dengan ayahnya.

"Apabila menonjolkan hasil kajian, seolah-olah Mukhriz mengatasi pimpinan Umno yang lain maka sudah tentu sejarah melihat di Kedah berlaku percaturan tidak sebulunya Umno kedah dengan Tun Mahathir.

"Di belakang Mukhriz sudah tentu bapanya Mahathir, jadi percaturan politik akan berterusan dan ini akan merugikan Mukhriz," katanya.

Mahfuz turut mempertikaikan peranan MPN yang sepatutnya memberi tumpuan membantu membangunkan NCAR Koridor Utara bukannya memikirkan siapa bakal menjadi MB Kedah.

Ini kerana, beliau difahamkan kajian yang dijalan itu, ditanggung oleh NCAR Koridor Utara dan seharusnya memfokuskan perkara yang sepatutnya menjadi tanggungjawab mereka.

Namun, katanya PAS dan Pakatan Rakyat sentiasa mengambil sikap terbuka terhadap hasil kajian tersebut sebagai pendorong untuk memperkemas dan memperkukuhkan kedudukan politik Pakatan Rakyat.

Sebelum ini, Menteri Besar Kedah Datuk Seri Azizan Abdul Razak percaya bahawa kajian yang menyatakan bahawa anak bekas perdana menteri Datuk Mukhriz Mahathir adalah calon MB popular bakal memporak-perandakan BN.

Menurut Azizan, keputusan kajian tersebut sekali gus memberi kredit kepada PAS Kedah apabila, golongan pengkaji berkenaan "seolah-olah telah diperalat pihak tertentu bagi membangkitkan isu ini demi kepentingan kumpulan tertentu".

Kajian yang dibentangkan dalam satu program Majlis Profesor Negara pada Rabu lalu, menyebut bahawa Mukhriz merupakan calon menteri besar paling popular sekiranya BN berjaya merampas kembali pentadbiran Kedah.

Kajian itu membandingkan peluang Mukhriz dan tiga lagi pemimpin Umno Kedah – ketua perhubungannya Datuk Ahmad Bashah Md Hanipah, ketua penerangan Datuk Seri Mohd Jamil Khir Baharom dan ketua pembangkang DUN Kedah, Datuk Seri Mahdzir Khalid.

Laporan yang dibentangkan oleh Prof Madya Dr Rohana Yusof dari UUM juga menyatakan bahawa BN lebih berpeluang untuk merampas Kedah dari tangan PAS dalam pilihan raya umum akan datang.
.

0 Komen pengunjong :