Hentikan dolak-dalik tentang pembaharuan proses pilihanraya


KUALA LUMPUR - Putrajaya mesti memberi tumpuan kepada reformasi yang dijanjikan dalam bulan akan datang menjelang pilihan raya nasional untuk menyelesaikan krisis pilihan raya "dan bukannya cuba mempertahankan huru-hara yang berlaku 28 April, pemerhati hak asasi manusia  Proham berkata hari ini.
Bekas suruhanjaya hak asasi manusia itu mahu kerajaan persekutuan menubuhkan jawatankuasa pemantauan tetap untuk mengawasi 22 perkara yang dicadangkan oleh panel sementara parlimen yang ditubuhkan tahun lepas untuk meningkatkan keyakinan orang awam tentang Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).
Ia juga mahu SPR menubuhkan satu unit yang berasingan penyeliaan yang termasuk pemerhati masyarakat sivil untuk memperbaiki sistem "untuk menyelesaikan krisis reformasi pilihanraya dan kekurangan keyakinan dalam sistem pengundian".
"Ini menyebabkan kehilangan keyakinan dalam Suruhanjaya Pilihan Raya dan seluruh proses pilihan raya," kata Proham dalam satu kenyataan hari ini.
Pemerhati itu berkata SPR tidak boleh cuba mengelak tanggungjawabnya dengan memberinya kepada Jabatan Pendaftaran Negara (JPN), kerana ia berperanan sebagai pihak berkuasa yang sah di sisi undang-undang yang berurusan dengan pendaftaran tetapi harus berkerja sama dengan SPR mencari "pengundi hantu" dan penyelewengan yang lain dari daftar pemilih.
"Proham menggesa JPN untuk bekerjasama dengan SPR untuk menjelaskan tarikh pengundi asing bernama ini telah diberikan kewarganegaraan dan tempoh di mana mereka telah tinggal di Malaysia," katanya.
SPR telah dikecam kerana kelewatan dan respons dangkal kepada "dakwaan banyak kegagalan untuk membersihkan daftar pemilih dan ketiadaan talian masa dan tarikh sasaran untuk melaksanakan cadangan Jawatankuasa Pilihan Khas Parlimen (PSC)", Proham berkata .
Proham memetik laporan bebas menunjukkan senarai 50 orang di Kampung Majidee Melayu dalam kawasan pilihan raya Parlimen Johor Baru berkongsi alamat yang sama yang telah berdaftar sebagai pengundi walaupun kelahiran asing.
"Mereka mempunyai kod 71 'dalam IC mereka (MyKad) yang menunjukkan mereka tidak dilahirkan di Malaysia dan mereka semua mempunyai alamat yang sama dengan tiada nombor rumah, atau di beberapa pusat silat ... yang menjadikan mereka sangat diragui sebagai pengundi hantu yang mungkin," setiausaha agung Proham Datuk Denison Jayasooria memberitahu The Malaysian Insider ketika dihubungi hari ini.
Proham berkata ia bimbang kerana nama-nama yang tiba-tiba muncul di daftar pemilih selepas Mei 2011 apabila nama-nama yang disenaraikan sebelum itu boleh dikira kerana mereka semua didaftarkan sebagai warganegara Malaysia yang dilahirkan dan semua mempunyai alamat yang nombor rumah dan nama jalan.
Ia juga meminta SPR untuk menyemak tuntutan dari Klang MP Charles Santiago bahawa 3457 pengundi telah  "dipindahkan daripada" kawasannya.
Proham berkata SPR mesti bekerja dengan Dewan Peguam Negara tu, dengan Majlis Peguam, Bersih dan JPA untuk keluar dengan cadangan bagi meminda undang-undang dengan serta-merta memberi pihak berkuasa dengan kuasa yang perlu untuk membersihkan daftar pemilih yang meragukan dalam bulan-bulan akan datang.
Pemerhati telah mengadakan satu forum pada 21 Mei lalu dengan wakil-wakil dari Bersih, SPR dan aktivis masyarakat sivil yang lain untuk bercakap tentang "Laporan Jawatankuasa Khas & permintaan Bersih: Cara Kehadapan sebelum GE 13".

Jumaat lepas, moderator forum, bekas pesuruhjaya hak-hak manusia Tan Sri Ramon Navaratnam, telah membentangkan penemuan penting kepada Ketua SPR Tan Sri Abdul Aziz Yusof.

Proham berkata hari ini bahawa Aziz adalah terbuka kepada langkah-langkah yang dicadangkan dan akan mencadangkan kepada pentadbiran Najib untuk menubuhkan sebuah jawatankuasa pemantauan kekal di bawah pejabat menteri, Datuk Seri Nazri Aziz.

Pengerusi SPR juga berkata beliau akan mengemukakan idea untuk unit penyeliaan di bawah pelakuan kesalahan itu yang termasuk perwakilan dari masyarakat sivil untuk memeriksa parlimen reformasi panel pemilih kekal.

Pengawal selia pilihan raya juga telah mula mengadakan kempen khas untuk membanteras penipuan pengundi dalam daftar pemilih yang dikemaskinikan hingga Disember 2011, dengan meminta 12600000 pengundi  berdaftar untuk mengesahkan butir-butir mereka dengan SPR, berkata Proham.

Proham menggesa pengundi untuk memainkan peranan mereka untuk membersihkan daftar pemilih dengan mengambil inisiatif untuk memeriksa status mereka dengan SPR, dan bukannya menunggu sehingga pilihan raya untuk mengetahui penyelewengan.
Gerakan reformasi system pilihanraya Bersih yang diketuai oleh Datuk Seri Ambiga Sreenevasan telah melobi pentadbiran Najib untuk membersihkan proses pilihan raya dan menjadikan ia lebih telus, dan mengadakan dua demonstrasi jalanan pada 9 Julai tahun lepas dan satu lagi pada perhimpunan 28 April untuk menarik sokongan.
Kerajaan telah menerima kritikan meluas berikut tindakan keras dalam mengawal orang ramai dan baru-baru ini telah mendakwa pemimpin Bersih untuk ganti rugi di bawah undang-undang baru yang membenarkan perhimpunan awam yang telah dikuatkuasakan hanya beberapa hari sebelum perhimpunan 28 April.
.

0 Komen pengunjong :