Hanif Disaran Tolak Ketuai Panel Bebas Siasat Insiden BERSIH 3.0


SHAH ALAM, 10 MEI : Mantan Ketua Polis Negara, Tun Hanif Omar disaran menolak pelantikan sebagai ketua panel siasatan bebas menangani perhimpunan BERSIH 3.0, ujar Setiausaha Agung PKR, Datuk Saifudin Nasution Ismail.
Beliau menyifatkan pelantikan ini sebagai  tidak munasabah, tidak wajar dan sangat mengejutkan disebabkan latar belakang Hanif sendiri sebagai bekas Ketua Polis Negara sedangkan penyiasatan menjurus kepada dakwaan insiden rusuhan oleh polis semasa perhimpunan BERSIH 3.0 di ibu negara pada 28 April lalu.
Jelasnya, ia ditambah dengan kenyataan bias Hanif sebelum ini yang mengatakan perhimpunan itu adalah untuk menggulingkan kerajaan dan disertai pihak yang simpati terhadap komunis.
“Penyerahan jawatan ketua panel siasatan bebas kepada Hanif yang mengeluarkan keterangan memihak kepada kerajaan sebelum ini sudah pasti tidak akan mendapat kepercayaan awam terhadap jawatankuasa itu.
“Justeru, jalan terbaik untuk Hanif sendiri adalah tidak menerima tawaran pelantikan tersebut,” ujarnya.
Nama Hanif diumumkan Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishamuddin Hussein mengetuai pelantikan enam ahli panel penasihat bebas yang diketuai Hanif untuk menyiasat dan melaporkan kejadian sebenar ketika pertembungan polis dan orang awam.
Ahli-ahli lain ialah bekas Ketua Hakim Borneo, Tan Sri Steve Sim; Ketua Eksekutif Kumpulan Media Karangkraf, Datuk Husammuddin Yaacub; Penasihat Undang-undang Kumpulan Akhbar Sin Chew, Liew Peng Chuan; Pengurus Besar Kanan Hal Ehwal Korporat Petronas, Datuk Medan Abdullah dan pakar psikologi Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Profesor Dr Ruszmi Ismail.
Kerajaan dipercayai terpaksa melantik panel tersebut berikutan menerima tekanan pelbagai pihak yang menyaksikan keganasan polis menangani lebih 200,000 rakyat yang berhimpun menuntut keadilan.
Tambahnya, sebarang panel siasatan untuk menyiasat salah laku polis sebaik-baiknya tidak membabitkan pihak berkuasa itu sendiri sama ada yang masih berkhidmat atau sudah tamat.
Beliau turut mengimbas peristiwa kegagalan penemuan bukti oleh panel penyiasat di kalangan polis untuk menyiasat anggota sendiri ketika kejadian mata lebam membabitkan Datuk Seri Anwar Ibrahim pada tahun 1999.
“Merujuk kepada kes Anwar, siasatan polis yang diketuai Bekas Pegawai Kanan Polis, Datuk Mat Zain Ibrahim pada ketika itu sebenarnya berjaya mengesan pelaku tersebut iaitu Tan Sri Rahim Noor. Tetapi kerana percaturan politik oleh Perdana Menteri masa itu, jawatankuasa itu kemudiannya dimanipulasi dan tidak berjaya mensabitkan Rahim.
“Hanya apabila Siasatan Diraja dilantik, barulah kita dapat lihat Rahim berjaya disabitkan. Oleh itu, kerajaan perlu ambil penghalaman dari situ supaya tidak mengulangi kesilapan sama apatah lagi reputasi Hanif yang sangat buruk,” katanya.
.

0 Komen pengunjong :