PM diminta keluarga Shahrizat bayar balik pinjaman RM250juta

Pastikan keluarga Shahrizat membayar balik pinjaman RM250juta jika serius, Najib diberitahu

Ia tidak mustahil bahawa Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak boleh membiarkan keluarga menteri Umno Shahrizat Jalil melepaskan diri tanpa membayar balik penuh pinjaman lembut RM250juta kerajaan yang diberikan untuk membangunkan projek pembiakan lembu NFC, Tony Pua memberi amaran, Ahli Parlimen DAP Petaling Jaya Utara.
Oleh itu, Tony berkata Najib, yang juga merupakan Menteri Kewangan, mesti bergerak di luar "perhubungan awam menjalankan kawalan kerosakan" dan "retorik politik".
"Untuk kepentingan awam, dan untuk memastikan bahawa setiap sen wang pembayar cukai boleh dituntut, kedua-dua kementerian mesti serta-merta menuntut pulangan pinjaman RM250juta yang diberikan kepada NFCorp, dimana pengarah ialah ahli keluarga Ketua Wanita Umno Shahrizat," Tony memberitahu sidang akhbar di lobi Parlimen pada hari Khamis.
Tony merujuk kepada Kementerian Kewangan dan Pertanian dan Kementerian Industri Asas Tani. Projek Pusat Fidlot Negara telah dianugerahkan kepada NFCorp, firma swasta yang dimiliki oleh suami Shahrizat, Salleh Ismail dan 3 anak mereka.
Keluarga tersebut telah dituduh menyalahgunakan kuasa mereka dan merompak daripada pinjaman kerajaan serta kerana mendapatkan pinjaman bank bagi membeli kondominium mewah untuk diri mereka sendiri.

Tengok Lebuhraya Maju

Tony juga berkata keperluan untuk mendapatkan semula dana tersebut adalah penting kerana kerajaan merancang untuk memberi tender projek tersebut kepada firma lain untuk diurus. Beliau juga mempersoalkan jika kerajaan telah menamatkan perjanjian dengan NFCorp, dengan berkata jika ini tidak dilakukan, menjemput pembida adalah melanggar perjanjian.
Malah, pengumuman semalam bahawa Najib telah memikirkan firma baru untuk mengambil alih pengurusan daripada NFC telah mencetuskan syak wasangka bahawa dia mungkin memanipulasi penutupan siasatan berprofil tinggi ke dalam keluarga Shahrizat, yang bakal terus memalukan parti Umno mereka.
Terdapat juga kebimbangan bahawa Najib juga akan menutup matanya bagi pinjaman RM250juta kerajaan yang diberikan kepada NFC, dengan contoh terkini iaitu penjualan Lebuhraya Maju.
Maju telah dijual kepada EP Manufacturing Bhd sebanyak RM1.5bilion, menyebabkan keresahan di pasaran selepas pentadbiran Najib enggan untuk menegaskan bahawa pemilik Maju membayar balik geran kerajaan yang bernilai RM976.7juta yang diberikan untuk membina lebuhraya tersebut. 'Kemurahan hati' Najib membolehkan pemilik Maju meraih keuntungan yang besar kira-kira RM1.1bilion.
"Ia tentunya akan menimbulkan lebih banyak soalan dan kemarahan rakyat," Rafizi Ramli, pengarah strategi PKR, memberitahu Malaysia Chronicle.

Malaysia Chronicle

0 Komen pengunjong :