Anwar tidak terima pencalonan untuk sebarang jawatan

PETALING JAYA: Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim beliau tidak akan bertanding sebarang jawatan dalam pemilihan parti, akhir tahun ini.
PKR akan mengadakan kongres pemilihan pucuk pimpinan utama parti pada 13 November depan.
Beliau yang juga ahli parlimen Permatang Pauh berkata demikian dalam blognya hari ini.
Sebelum ada yang mahu beliau bertanding jawatan presiden PKR yang kini dipegang isterinya, Datin Seri Dr Wan Azizah Ismail.
Manakala Wan Azizah disaran bertanding timbalan presiden yang dikatakan menarik minat beberapa pemimpin utama parti antaranya Azmin Ali dan Datuk Zaid Ibrahim.
Anwar berkata, PKR memperkenalkan sistem pemilihan yang demokratik, memberi ruang kepada setiap anggota menentukan calon pilihan mereka.
"Maka di atas pundak setiap anggota dibebankan tanggungjawab untuk memastikan idealisme perjuangan dan tuntutan reformasi terus dipertahankan dengan penuh rasa tanggungjawab.
"Prinsip tersebutlah yang kelak menjadi asas pertimbangan, dan bukannya tuntutan luaran atau sogokan. Kaedah etika pemilihan wajib dipatuhi semua," tulisnya.
Anwar berkata, rakan-rakan serta pemimpin di peringkat akar umbi juga melahirkan keprihatinan dan melontarkan beberapa cadangan tambahan buat pertimbangan pimpinan.
Katanya, sesuai ditegaskan bahawa adalah hak anggota memilih berdasarkan prinsip perjuangan parti.
"Saya menginginkan persaingan yang sihat dengan semua calon yang dikemuka mematuhi etika pemilihan sepenuhnya dan tidak mendakwa mendapat restu saya," katanya.

0 Komen pengunjong :