Cadang Mahathir, jelas ahli kabinet Najib lemah   Polis siasat Mufti Perak   Mufti dengan fahaman BUGHAHNYA   Setiap kenaikan bebankan rakyat, Najib faham tak?   Masih bergunakah Perdana Menteri kepada kita?   ‘BUGHAH’ berjaya alih isu kenaikan harga barang   Rakyat terbeban, angkara BN gagal mengurus   Kadir Jasin: Najib 'keramat hidup' tak boleh disentuh?   Dengar rintihan bukan rendahkan suara rakyat   Anak Mahathir kata Perkasa banyak mengarut   Bibit perbezaan Najib dan Muhyiddin mula ketara   Kerajaan Anakku Sazali, siapa Sazali hari ini – Zaharin   Cuba alih isu kenaikan kos sara hidup? - Suaram   Segerakan rekonsiliasi nasional wahai Najib   Zahid patut sambut hari jadi dengan bihun dan kuih sahaja   Kenapa Harussani diam ketika rakyat ditindas?   Najib sudah hilang segala-galanya   Anwar minta Najib buat pendirian dalam debat isu Allah   Jika tidak mahu dikritik jangan jadi kerajaan – Dr Asri   Anak Mahathir sertai perhimpunan  

MAS rugi pracukai RM532.59 juta suku kedua

PETALING JAYA, 16 Ogos — Harga bahan api yang turun naik mendorong Malaysia Airlines (MAS) untuk mencatatkan kerugian pracukai RM532.591 juta pada suku kedua berakhir 30 Jun lalu berbanding dengan keuntungan pracukai RM896.146 juta pada tempoh yang sama tahun lepas.
Bagaimana pun perolehannya meningkat 26 peratus kepada RM3.2 bilion berbanding dengan RM2.5 bilion manakala keuntungan operasi meningkat 33 peratus.
Bagi tempoh separuh pertama berakhir 30 Jun, 2010, syarikat penerbangan itu mencatatkan kerugian pracukai RM212.340 juta berbanding dengan keuntungan pracukai RM189.904 juta.
Perolehan itu meningkat kepada RM6.5 bilion daripada RM5.3 bilion sebelum itu.
“Kami telah melaksanakan perkara yang betul dan ini dicerminkan dalam prestasi operasi yang bertambah baik bagi suku kedua yang secara tradisinya suku kami paling lemah. Kami telah mengambil langkah tambahan untuk menutup kenaikan harga bahan api itu,” kata Pengarah Urusan  dan Ketua Pegawai Eksekutif  Tengku Datuk Azmil Zahruddin semasa mengumumkan keputusan kewangan suku kedua itu hari ini.
Katanya turun naik harga bahan api terus kekal menjadi cabaran industri itu.
Kenaikan mendadak 44 peratus perbelanjaan bahan api berikutan harga bahan api dan penggunaan yang tinggi berikutan kapasiti tambahan meningkatkan bil itu kepada RM1.1 bilion, yang meningkat RM338 juta berbanding dengan suku kedua 2009.
Berikutan turun naik bahan api, syarikat penerbangan itu mengalami kerugian nilai aset dan liabiliti yang diletakkan kepada harga pasaran semasa (MTM) RM217 juta pada suku kedua tahun ini, yang menjadikan kerugian bersih MAS RM535 juta.
Tengku Azmil berkata berlaku trend kenaikan berterusan harga bahan api seperti pada suku kedua, di mana purata harga bahan api jet ialah AS$89.7 setong berbanding dengan AS$66.7 setong pada tempoh yang sama tahun lepas.
“Kerugian bahan api MTM adalah kerugian atas kertas dan kuantum yang dizahirkan akan bergantung kepada harga sebenar apabila setiap satu kontrak matang.
“Oleh kerana turun naik harga bahan api, keuntungan atau kerugian MTM pada suku akan datang akan bergantung kepada harga bahan api sebenar pada hari akaun ditutup,” katanya.
Sehingga 30 Jun lalu MAS telah melindung nilai 60 peratus daripada keperluan bahan apinya pada harga US$100 setong West Texas Intermediate (WTI), sejenis bahan api berkualiti tinggi bagi baki 2010 dan 40 peratus pada harga AS$100/bbl bagi 2011.
Di segi operasi, Tengku Azmil berkata tempahan awal bagi separuh kedua adalah kukuh.
“Langkah itu mencerminkan pertumbuhan yang kukuh di rantau Asia Pasifik. Bagi suku kedua bilangan penumpang kami meningkat 14.7 peratus.
“Kami mencatatkan faktor tempat duduk yang lebih tinggi daripada krisis praekonomi. Sedang trend menaik itu berterusan sehingga akhir tahun, kami akan terus memberi fokus pada peningkatan hasil serta mendapatkan pelanggan premium.
“Kami telah merancang program jualan agresif untuk meningkatkan jualan korporat,” katanya.
Terdapat banyak peluang untuk meningkatkan hasil apabila MAS mulai menerima pesawat baharu. Syarikat penerbangan itu telah menempah sehingga 55 B737-800 dan 25 A330-300. Sejumlah tiga B737-800 akan diterima pada 2010, iaitu masing-masing satu pada Oktober, November dan Disember.
Tengku Azmil berkata: “Kami juga telah menyelesaikan perbincangan dengan Airbus dan akan akan menerima enam A380. Yang pertama akan diserahkan pada April 2012.”
Anak syarikat kargo MAS, MASkargo, terus menunjukkan prestasi kukuh dengan tiga sukuan berturut-turut yang meguntungkan.
Menurut Persatuan Pengangkutan Udara Antarabangsa (IATA), fret berkembang  29.8 peratus pada Jun dan trend menaik itu dijangka berterusan, katanya.   
Katanya pembiayaan pesawat syarikat penerbangan itu juga berada di atas landasan.
Berikutan penilaian lebih 50 cadangan pembiayaan daripada pembagai penyedia pinjaman, MAS telah menerima empat penyedia pinjaman bagi pembiayaan 14 pesawat B737-800nya yang akan diserahkan antara 2010 dan 2012.
Syarikat itu juga kini sedang dalam perbincangan akhir dengan beberapa pemberi pinjaman berpotensi bagi pembiayaan pesawat A330 yang akan diserahkan dari 2011 hingga 2012.
Bagi tahun tahun kewangan sepenuhnya berakhir 31 Disember, 2010, kumpulan itu menyasarkan keuntungan operasi antara RM100 juta dan RM325 juta, katanya. — Bernama

0 Komen pengunjong :